Deeltijd economiestudenten spijkeren hun vaardigheden digitaal bij

Fontys in zee met SkillsTown

Fontys Pro Economie – de economische deeltijdopleidingen – in Eindhoven gaat in zee met SkillsTown. De studenten van deze studies kunnen daarmee voor 24,95 euro per jaar gebruik maken van alle digitale trainingen, webinars en cursussen van deze aanbieder. Die zijn met name bedoeld om vaardigheden als correct schrijven, in een team werken en presenteren bij te spijkeren.

door Petra Merkx
Een enorme stap vooruit, zegt Marije Dahmen, deeltijdcoördinator en studieloopbaanbegeleider bij Fontys. “Het gebruik van SkillsTown is met name bedoeld voor onze studenten aan de flexibele deeltijdopleiding. Zij kunnen er vanaf september gebruik van gaan maken.”

Bij Fontys Pro Economie zijn de eerstejaars dit jaar begonnen in een nieuwe, flexibele opleiding. Dat houdt in dat ze op eigen tempo door het programma gaan, afhankelijk van de eigen ‘leerbehoeften’. Ze krijgen les via het ‘flipping the classroom’-principe. De theorie Marije Dahmenleren ze met name thuis. In de klas is tijd voor discussie en reflectie. Fontys is dit soort onderwijs in vier domeinen gestart.

Bedrijfsleven
De digitale trainingen en cursussen van SkillsTown passen goed in dit concept, zegt Dahmen. “Wij horen uit het bedrijfsleven dat ze vooral mensen nodig hebben die vaardigheden als presenteren, leiderschap en in een team presteren in huis hebben. Maar in onze deeltijdopleidingen was daar nu geen tijd voor. Nu kunnen de studenten in hun eigen tijd de theorie tot zich nemen en tijdens de lessen op school daarop reflecteren.”

De tweedejaars deeltijdstudenten in het ‘oude’ systeem hebben al kennisgemaakt met de digitale lessen van SkillsTown en dat is volgens Dahmen goed bevallen. “Wij kunnen monitoren wat de studenten in SkillsTown hebben gedaan en zien dat ze vaak meer doen dan we vragen.”

Niet vrijblijvend
Een kijkje in SkillsTown leert dat de cursussen en trainingen eenvoudig van opzet zijn. Zelfs een training ‘foutloos spellen’ is mogelijk, maar ook ‘Turks in twee weken’. Bij alles is vermeld wat de tijdsinvestering is en welke onderdelen in ieder geval verstandig zijn om te volgen. ‘Gevorderden’ kunnen andere onderdelen dan overslaan.

Geheel vrijblijvend is het gebruik van SkillsTown niet. “We weten dat onze studenten het harstikke druk hebben met werken en vaak een gezin, dan kan zo’n online training erbij inschieten. Daarom verwachten wij dat ze er vijf per jaar volgen. In het assessmentgesprek met hun docent kiezen ze voor díe lessen die voor hen persoonlijk van belang zijn. Kun je niet goed presenteren, dan kies je voor die training.”

De lesstof is volgens Dahmen van voldoende niveau. “Wij hadden vorig jaar de accreditatiecommissie van het Nederlands-Vlaams Accreditatie Orgaan over de vloer en hebben hen dit platform laten zien. Zij waren daar positief over.”

Fontys-producties
Voordeel van SkillsTown, een Eindhovens bedrijf, is bovendien dat Fontys een eigen gedeelte heeft binnen het platform, waarop ook Fontys-producties staan. “Zoals een reeks video’s die het lectoraat de Ondernemende regio maakte. SkillsTown heeft bovendien een studio waar we eigen producties kunnen opnemen.”

Op termijn zou SkillsTown voor nog veel meer studenten én medewerkers interessant kunnen zijn, denkt Dahmen. Maar zover is het nog niet. Daar wordt wel over nagedacht.

Meer over de flexibele deeltijdopleidingen van Fontys lees je in het artikel: Deeltijd niet langer aftreksel van voltijd opleiding.