oktober

“De studiecoach haalt het gewicht van mijn schouders”

Goed plannen, dat is het grootste probleem van ict-studenten Marie-Rose en Michel. Veel adolescenten hebben daar last van, maar met aandoeningen als autisme of ADHD loop je er sneller op vast in je opleiding. Voor die groep, maar ook andere studenten die hulp kunnen gebruiken, biedt Fontys ICT de studiecoach aan. En dat lijkt goed te werken.

De studiecoach is een vrijwilliger van buiten, met vaak een achtergrond in het onderwijs of hulpverlening. Hij of zij maakt een paar uur per week vrij om studenten bij Fontys ICT te helpen met plannen en organiseren. Het gaat om studenten als Marie-Rose en Michel, die alle twee een Michelaandoening in het autistisch spectrum hebben. Beiden kregen al een keer een burn-out en moesten een eerdere opleiding staken.

Problemen niet bespreken
“Zonder mijn studiecoach Josefien was deze studie voor mij veel moeilijker”, vertelt Michel. “Ik had de neiging om problemen niet te bespreken, waardoor ze steeds groter werden. Als ik dan ergens niet uitkwam, dan bleef ik daar een uur naar kijken. Nu vertel ik sneller aan docenten en studenten dat ik autistisch ben. Dan hoor ik op deze opleiding vaak: ‘ik ook’, haha.”

“Mijn informatieverwerking gaat anders, langzamer. Ik kan niet luisteren en opschrijven tegelijkertijd. Na een les download ik daarom altijd de powerpoint om later terug te kunnen kijken. Voor mij was het middelbaar onderwijs makkelijker. Elk hoofdstuk was precies lang genoeg. Maar hier moet ik zelf deadlines en prioriteiten stellen. Als dit niet lukt stijgt de frustratie en daalt de motivatie. Josefien helpt me om beter te prioriteren en te plannen.”

Vastbijten
Een herkenbaar verhaal voor Marie-Rose. “Mijn probleem is ook dat ik me helemaal kan vastbijten in bijvoorbeeld een bepaalde tooling, daar dan twee dagen aan werk, terwijl er acht uur voor staat. Ik vergeet hulp te vragen.”

Haar studiecoach Marie-Roseheeft verschillende manieren van plannen met haar uitgeprobeerd. “Het blijkt dat ik het beste kan werken met een grove weekindeling. Sindsdien praten we ook steeds vaker persoonlijker over hoe het gaat op school.”

Groepswerk
Naast het plannen is namelijk ook het groepswerk op de opleiding voor Marie-Rose vaak zwaar. “Ik vind het op zich niet erg om dat af en toe te doen, maar niet altíjd. Ik zou het beter vinden als we daar meer keuzevrijheid in hadden. Voor mij is het heel zwaar omdat ik heel prikkelgevoelig ben.

We werken steeds in grote ruimtes met veel mensen bij elkaar. In semester 4 ging het daardoor weer heel slecht met me. Mijn coach haalt dan het gewicht van Floortjemijn schouders. Het helpt als iemand luister en meedenkt over een oplossing. Ik vind dat ik mede door de coach gegroeid ben de afgelopen tijd.”

Laagdrempelig
De studiecoach bestaat naast hulpverleners als de decaan of studentenpsycholoog. “Maar het is laagdrempeliger”, legt Flootjes van Hees uit. Zij is coördinator bij Team Studentplus, dat ict-studenten die extra hulp nodig hebben, ondersteunt. “Naar een decaan ga je voor intensievere hulp, bijvoorbeeld voor de hulp bij financiële problemen. De studiecoach is er vooral voor hulp bij het plannen en organiseren van de studie.”

Het Team Studentplus stuurt de student door naar de studiecoach. “Aan het begin van het studiejaar gaan we ook altijd bij de klassen langs om te vertellen wat wij doen”, zegt Van Hees. [Petra Merkx]