oktober

‘De Dansmarathon was intense ervaring’

Fleur werkte dit weekend, samen met andere studenten van de Paramedische Hogeschool, mee aan het televisieprogramma De Dansmarathon. Hoe kijkt ze daar achteraf op terug? “Ik heb zelf ook maar vijf uur geslapen.”

Strompelende dansers, vreugde, tranen en winnaars met wezenloze blikken: het kwam allemaal voorbij tijdens het programma De Dansmarathon van SBS6 vorige week. De show deed stof opwaaien omdat deelnemers, die vijftig uur lang moesten dansen om de prijs van 100 duizend euro te winnen, soms zelfs op brancards werden afgevoerd.

Gezondheid dansers
Kijkers maakten zich zorgen over de gezondheid van de dansers. Maar volgens Fleur, die het event van binnenuit meemaakte, hield het medische team de deelnemers echt goed in de gaten. “Het haalde soms zelfs mensen van de dansvloer. En de dansers kozen er natuurlijk zelf voor om mee te doen en weinig rust te nemen.”

Zelf is ze ook niet helemaal ongeschonden uit het programma gekomen, ze zit ziek thuis met een verkoudheid en beginnende keelontsteking. Fontys-sneakers voor de dansmarathon.“Het zal de vermoeidheid wel zijn. Ik heb in totaal ook maar vijf uur geslapen tijdens de show.”

Gave ervaring
Maar het was het meer dan waard, zegt de student. Want het was – zoals ze al verwachtte – een heel gave ervaring. Blij verrast was ze over het leuke contact met deelnemers. “Ik dacht dat ze veel haast zouden hebben en daarom niet aardig zouden zijn, maar het tegenovergestelde was waar.”

De dansers bleken juist ontzettend dankbaar voor haar massages en tapes. Ook op mentaal gebied kon Fleur wat voor ze betekenen, want de emoties zaten hoog. “Er kwam een deelnemer huilend binnen. Hij zei dat hij helemaal op was en ging stoppen. Ik zei toen tegen hem dat hij lekker mocht gaan liggen en heb hem geholpen.”

Band opbouwen
Het moment werd vastgelegd op camera. “Vrienden die het zagen stuurden me allemaal berichtjes met hoe lief ze me vonden, dat was heel leuk. Maar het was vooral bijzonder om te zien hoe snel je een band opbouwt met de dansers.”

Deelnemers die wel vijftig uur hadden gedanst, maar niet hadden gewonnen strompelden na de show ook nog even bij de fysiotherapeuten langs. Daar kregen ze nog wat advies. “Ze hadden vooral veel opgezette lymfeklieren dus we hebben ze nog uitgelegd hoe ze daar het beste mee konden omgaan.”

Het was een intense ervaring, zegt Fleur. Maar wat haar vooral bij is gebleven is het doorzettingsvermogen van de dansers. “Een deelnemer kwam ’s nachts bij me op de behandeltafel en ik dacht: die zie ik morgen echt niet meer terug. Maar hij stond de volgende dag gewoon nog te dansen.” [Leoni Andriessen]