oktober
2021

Studenten werken mee aan dansprogramma: “We zijn al twee seconden op tv geweest”

Zo’n dertig fysio- en podotherapiestudenten van Fontys zijn dit weekend op televisie te zien. Ze werken mee aan het SBS6-programma De Dansmarathon.

Strak gepositioneerde therapie-units, outfits met Fontys-paarse veters en cameraploegen die langskomen op de campus. Aan exposure geen gebrek nu studenten van fysio- en podotherapie meewerken aan het programma De Dansmarathon van SBS6.

Deelnemers aan de show moeten vijftig uur lang dansen. De Fontys-studenten staan klaar om de dansers te behandelen, masseren en tapen.

Geert-Jos van der Maazen, die samen met twee collega’s het hele gebeuren – inclusief paarse veters – vanuit Fontys coördineert, lacht. “We moeten wel professioneel overkomen, natuurlijk.” Hij ziet de liveshow als een kans om de studies Fysiotherapie en Podotherapie onder de aandacht te brengen bij het grote publiek.

“Op die manier kunnen we bijvoorbeeld meer connecties leggen met het bedrijfsleven, waar weer stageplekken en afstudeerprojecten uit voort kunnen komen.” Maar het is ook een manier om meer podotherapiestudenten aan te trekken, waar een groot tekort aan is, zegt Van der Maazen.

Liefde voor dansen
Dat is ook een van de redenen waarom podotherapiestudent Jamie Schellekens meedoet. “Het is voor mij belangrijk dat ik straks genoeg collega’s heb. Maar ik doe ook mee omdat ik zelf heel erg van dansen houd en ik het gewoon leuk vind om mee te doen.”

Daar sluit Fysiotherapiestudent Fleur de Jonge zich bij aan. “Het leek me gewoon een supermooie ervaring.” Uren die de studenten maken voor dit project kunnen ze wegschrijven bij de verplichte uren die ze naast hun studie aan fysio- en podotherapie moeten besteden.

Dansspektakel
Bij het dansspektakel moeten deelnemers vijftig uur lang dansen. Wie aan het eind van de marathon de minste rusttijd heeft genomen wint 100 duizend euro. Dat legt nogal wat druk op de studenten, want ook de tijd die de dansers bij hen zijn telt mee als rusttijd. [tekst gaat onder foto verder]

“Er waren vooraf twee keer per week vrije inlooplessen om te oefenen met tapen en masseren, daar ben ik regelmatig naartoe gegaan”, vertelt Fleur. Door zich goed voor te bereiden hoopt ze straks snel te kunnen werken als de dansers op haar behandeltafel liggen.

Vooral het knippen en meten van de tape kost tijd, vertelt Fleur. “We kijken of we vast wat tape voor kunnen knippen om tijd te besparen.” De podotherapeuten hebben uitgebreid getest of het mogelijk was om minder tape te gebruiken, om tijd te besparen.

Verder zijn de studenten van plan om vooral rustig te blijven. “We doen wat we kunnen”, zegt Fleur. Diagnoses hoeven ze niet te stellen, daarvoor zijn docenten aanwezig.

Breepark Breda
Afgelopen maandag waren de studenten al op het Breepark in Breda, waar de opnames plaatsvinden. “We zijn al twee seconden op tv geweest”, zegt Jamie lachend. Ze kan straks tijdens het behandelen ook ineens een camera op haar neus krijgen.

“We mogen gewoon vertellen wat er met de dansers aan de hand is. Dat is wel gek, want normaal heb je een beroepsgeheim.” Dat vertellen moet wel in ‘Jip en Janneke taal’, zegt Fleur. “De kijkers thuis snappen er anders niks van als je over quadriceps begint.”

Vanavond om 20.00 uur begint de show. In shifts van 6 uur wisselen de studenten elkaar af. Fleur begint vannacht om 2.00 uur. “Veel slaap zullen we niet krijgen dit weekend.” [Leoni Andriessen]

CB
October
2021