oktober

Dankzij studenten zelf fris tappen en groene lp’s draaien

Waar milieuactivisten op het moment met grootschalige protestacties aandacht vragen voor een beter klimaat, doen verschillende Fontys-studenten dat juist met afgebakende, innovatieve projecten. Op de Dag van de Duurzaamheid licht Bron er twee uit: de iTapToo en de groene lp.

Want ook Fontys-studenten zijn woke en dus vanuit maatschappelijke betrokkenheid gedreven. Zoals het vijftal achter iTapToo - allemaal van verschillende opleidingen - die voor de minor Ondernemerschap een ‘zelftap-apparaat voor frisdrank’ ontwikkelen.

“Door al die verschillende iTaptoo (vlnr): Esmee Noij, Jeroen Kochen, Martijn Huijbregts, Randy van Poppel en Daan Beuting.disciplines in onze projectgroep, kunnen wij ons idee zo compleet mogelijk kunnen uitvoeren”, legt coördinator Jeroen Kochen uit. Hij studeert Technische Bedrijfskunde, maar ook studenten van onder meer Commerciële Economie en Software Engineering maken deel uit van de groep.

Dat idee betreft een apparaat voor onderwijsinstellingen waarmee studenten zelf caloriearme frisdrankjes kunnen tappen in hun eigen flesjes: de iTapToo. Daarmee willen de studenten bijdragen aan oplossingen voor twee maatschappelijke problemen: plastic afval en obesitas.

“De afgelopen twee maanden hebben we vooral ons idee bepaald en uitgewerkt. Nu we weten wat we willen, richten we ons op het apparaat dat we daarvoor moeten bouwen”, vertelt Mechatronica-student Martijn Huijbregts.

Wiel aanpassen
Het vijftal heeft inmiddels een prototype voor ogen, maar wil daarover nog geen details prijsgeven vanwege mogelijke concurrentie. “Maar we zijn bijvoorbeeld in gesprek met een fabrikant van koffieautomaten op basis van poeders, omdat dat systeem grotendeels hetzelfde werkt. Waarom zouden we het wiel opnieuw uitvinden, als we het kunnen aanpassen”, aldus Martijn.

Uiteindelijk moet er dan een apparaat komen waarmee frisdrinkers de hoeveelheid water, hoeveelheid siroop, smaak en wel of geen prik kunnen kiezen. “En er komt een teller op die continu aangeeft hoeveel plastic flesjes er al mee bespaard zijn”, voegt Esmee toe.

Volwaardig bedrijf
Doelstelling is om van iTaptoo een volwaardig bedrijf te maken, gericht op onderwijsinstellingen. “De minor duurt tot februari en dan willen we in ieder geval een succesvolle pilot draaien met het prototype”, licht Jeroen toe.

“Onze stip aan de horizon is om uiteindelijk een iTapToo in elke vestiging van Fontys te hebben. We hebben al gesproken met het facilitair management en het Centrum voor Circulaire Transitie, die zijn heel enthousiast. Als dat voor elkaar is, richten we onze pijlen op Avans en daarna ... wie weet?”

Duurzame lp
Een project van een heel andere orde is dat waaraan ruim twintig studenten van Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen meewerkten: de ontwikkeling van een duurzame lp. Dat project loopt al zes jaar en zit nu in de afrondende fase. Het bedrijf SDuurzame LP (vlnr): Pieter van Ettro, Bas Koolen, Guido Smets en Garm Willems.ymcon uit Veldhoven betrok Fontys bij hun zoektocht naar duurzame kunststof om lp’s (nu nog van vinyl en dus pvc) van te maken.

Volgens Pieter van Ettro van Symcon kan de productie van lp’s veel beter door middel van spuitgieten gebeuren.

“Nu worden ze nog geperst met behulp van stoomgeneratoren, wat veel warmte en dus energie kost. Spuitgieten levert een besparing van 60 procent op en heeft geen afval tot gevolg. Onze grote vraag was echter welk materiaal via die methode gebruikt kan worden. Materiaal dat bovendien ook duurzamer is en dezelfde of zelfs betere (geluids)kwaliteit oplevert.”

Gouden oortjes
Dat was de eerste stap in het onderzoeksproces waarvoor Symcon bij Fontys aanklopte.

“De eerste lichting studenten binnen dit project heeft veel materiaalsoorten geanalyseerd, ontwikkeld en uitgeprobeerd”, vertelt docent Guido Smets die hen samen met onderzoeker Bas Koolen begeleidde.

“Daarnaast hebben ze gewerkt aan een nieuwe methode om de geluidskwaliteit van het materiaal te testen, wat tot nu toe met de zogeheten ‘gouden oortjes’ gebeurt, oftewel mensenwerk en daarom altijd subjectief.”

Die studenten zijn inmiddels afgestudeerd, maar ze werden opgevolgd door nieuwe aanwas, zoals vierdejaarsstudent applied science Garm Willems. “Ik ben er eind 2017 bijgekomen en heb me vooral beziggehouden met een manier om veel sneller de productkwaliteit te checken. Dat was voorheen een tijdrovend proces van ruim een uur per lp en dat heb ik met gebruik van lichtmicroscopie teruggebracht naar één minuut.”

Patent
Want zo’n duurzame lp van ander materiaal moet natuurlijk op alle vlakken uitgebreid gecontroleerd worden, benadrukt Van Ettro. Welk materiaal uiteindelijk voor de grote doorbraak zorgde, wil het projectteam niet kwijt.

“Het patent daarop is aangevraagd, dus zodra dat binnen is, gaan we er de markt mee veroveren.” Geen kleine markt overigens; wereldwijd worden jaarlijks 160 miljoen lp’s verkocht en de helft daarvan wordt in Europa geproduceerd.

De nieuwe methode voor de geluidskwaliteit is inmiddels goedgekeurd door de platenindustrie en wordt gestandaardiseerd. “Nu is er voor het eerst een echte geluid-data-analyse waar wij aan hebben meegewerkt”, vertelt Smets met gepaste trots.

“En in februari 2020 liggen de eerste duurzame lp’s in de winkel”, verwacht Van Ettro. Niet dat daarmee het hele project af is. “We willen ook graag samen met Fontys-studenten een apparaat ontwikkelen om die nieuwe meetmethodes uit te voeren.” [Anke Langelaan]