Tilburg/Eindhoven,
maart

Coronabubbel kan schadelijk zijn voor studenten

Door de coronacrisis zitten studenten veel op hun kamer en missen ze de nodige sociale contacten. Dit kan veel negatieve gevolgen hebben voor hun gezondheid, geven twee Fontys-psychologen aan. Ga die bubbel uit en contacten leggen, is hun advies.

De gevolgen van Covid-19 hakken erin bij studenten. Sommigen sluiten zich uit angst voor een besmetting op en komen hun studentenhuis nauwelijks nog uit. Studenten met autisme mijden de campus, omdat ze er moeite mee hebben dat anderen zich niet aan de regels houden. Weer anderen glijden langzaam in een depressie, omdat ze maar niet uit hun bubbel kunnen komen.

Mentaal erg zwaar
Zoals Anne (*). De student van Fontys Hogeschool Pedagogiek zit erg veel thuis: “In het weekend komt mijn vriend langs, maar verder zie ik niemand. Hier kies ik bewust voor, maar ik vind het erg lastig. Vooral omdat ik een goede band met mijn oma en opa heb, die ik sinds het begin van de coronatijd niet meer heb gezien”.

Anne heeft corona van dichtbij meegemaakt. Haar vriend en zijn ouders hebben allemaal corona gehad. Bij zijn vader duurde het een half jaar voordat hij genezen was. “Voor corona heb ik last gehad van een depressie”, vertelt ze. “Deze had ik net een jaar voor corona overwonnen. Het is voor mij mentaal erg zwaar om het thuis zitten vol te houden.”

Persoon van 93
Ook haar opleidingsgenoot Laura (*) heeft veel last van de coronacrisis. Zij woont nog thuis en heeft daarom nog contact met de mensen om haar heen.

“Gelukkig zie ik mijn vriendin in het weekend nog. Maar mijn vrienden zie ik nooit meer. Dit komt mede door het sluiten van de terrassen en de uitgaansgelegenheden. Ik ben voor mijn gevoel een persoon van 93, die alleen maar zit te sudokuen, schaken en wandelen.”

Studentenpsycholoog Evelien de GooijerOnline spreekt Laura haar vrienden nog wel. “Maar het is erg moeilijk om een diepgaand gesprek te hebben wanneer je via WhatsApp met elkaar praat. Ook wordt het erg repetitief, omdat niemand meer dingen meemaakt. Je bent snel geneigd ervoor te kiezen om wekelijks te gaan appen. De valkuil daarvan is echter dat je dan zes van de zeven dagen alleen bent.”

Sociale beestjes
Het wegvallen van sociale contacten doet veel met studenten, is de ervaring van Fontys-studentenpsycholoog Evelien de Gooijer. “Ik maak me daar zorgen over. Normaal gaan de studenten elke dag naar school, maar dit kan nu niet meer. We zijn in essentie sociale beestjes, dus iedereen mist deze contactmomentjes.”

Een tip van haar collega-studentenpsycholoog Nina Nita is om de contacten die er nog wel zijn, te verdiepen. “Hiervoor is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt. Iedereen heeft het lastig met de coronacrisis, dus vraag hiernaar. Ook kun je bijvoorbeeld met elkaar gaan wandelen. Dan ben je toch samen en is het ook makkelijker om aan elkaar dingen te vertellen.”

Studentenpsycholoog Nina NitaDagelijkse praktijk
Beide psychologen herkennen de klachten vanuit hun dagelijkse praktijk bij Fontys. Er melden zich geregeld studenten die aangeven door corona in een isolement terecht te zijn gekomen.

Alleen maar op je kamer zitten, kan volgens Nita schadelijk zijn voor een student. “Er zijn weinig mensen die daar tegenkunnen. Ik adviseer iedereen om iedere dag naar buiten te gaan en even een contactmoment te hebben met mensen.”

“Als je je structuur laat wegvallen en weinig buiten komt, kan dit veel negatieve effecten hebben op je mentale en fysieke gezondheid. Een sociaal isolement kan tot allerlei klachten kan leiden, zoals depressieve gevoelens.” [Bram Keeris]

(*) Gefingeerde naam, echte naam is bekend bij de redactie.