februari

Doorpraten over eenzaamheid tijdens coronacrisis

Een derde van de studenten voelt zich eenzaam, zo bleek gisteren uit onderzoek van ISO. Fontys-student Social Work Stefano Djowinangoen voerde voor zijn minor diepgaande gesprekken met studenten over de lockdown en de gevolgen.

“Ik koos ervoor om dit probleem vooral op microniveau te bekijken”, zegt Stefano. “Dat betekent dat ik langsging bij tien studenten en diepgaande gesprekken met hen voerde.” Het belevingsonderzoek vond plaats in het kader van de minor Community Development, waarin derdejaarsstudenten een maatschappelijk vraagstuk uitdiepen.

Taboe op eenzaamheid
Van de tien studenten uit het onderzoek komen er zeven van Fontys-opleidingen, waaronder International Lifestyle Studies, Toegepaste Gerontologie en Bestuurskunde.

Eerst Stefanoen vooral merkte Stefano n dat het thema ‘eenzaamheid’ gevoelig ligt. “Het taboe heerst. Sommige studenten vinden het lastig ervoor uit te komen. Maar als ze eenmaal merken dat je oprecht naar ze luistert, praten ze wel.”

Ondervraagden klagen over gebrek aan sociale interactie. “Het contact met medestudenten of mentor is minder ‘warm’ dan anders. Appjes en telefoontjes kweken niet de sociale band die je normaal via ontmoetingen hebt.”

Die vertrouwdheid wordt gemist en dat vergroot het gevoel van isolement, net als het gebrek aan de afleiding van feestjes en andere activiteiten.

‘Preventief’ praten
Samen met de ondervraagde studenten brainstormde Djowinangoen over oplossingen. “Lucht je hart. Openlijk het gesprek aangaan, met iemand die begrip toont, is een eerste stap.” ‘Preventief’ praten, noemt hij dat.

“Gevoelens van onvrede of isolement kun je momenteel misschien moeilijk voorkomen. Wees je ervan bewust dat het kan gebeuren… Maar je kunt er zelf voor zorgen dat ze binnen de perken blijven en niet leiden tot bijvoorbeeld een depressie.”

Naast praten is afleiding belangrijk. “Een studente voelde zich teruggeworpen op zichzelf en koos een nieuwe hobby: zingen. Dat ze daar blij van werd, postte ze op social media. Met als gevolg dat reageerders aangaven samen met haar muziek te willen maken. Was ze meteen minder eenzaam.”

Samen Sociaal op Insta
Naar aanleiding van zijn onderzoek startte Djowinangoen samen met medestudent Bas Vreeburg het Instagram-account ‘Samen Sociaal’, onder meer bedoeld voor het delen van ervaringen.

“Je vindt hier verhalen van studenten uit het onderzoek, maar we geven ook tips en trucs waarmee studenten en jongeren komen.”

Eén student liet via het Insta-account weten dat eenzaamheid onder jongeren niet alleen lockdown-gerelateerd is. “Het probleem is breder en komt altijd voor”, weet ook Stefano. “Wie weet wordt het mede door corona nu ook beter bespreekbaar. Maar dan moet het eerst uit de taboesfeer.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Merlyn de T.
February