Tilburg,
juli

Corona gaf laatste zetje om te stoppen met studie

Dit is de allerlaatste aflevering van onze serie Ik en de crisis: korte verhalen over hoe studenten de coronacrisis beleven. Vandaag opnieuw Talisa, die destijds als een van de eersten in deze rubriek stond. Voor haar veranderde veel afgelopen anderhalf jaar.

“Ik ben gestopt met mijn studie International Event, Music & Enterntainment Studies, na zes jaar, en werk inmiddels bij Randstad als recruiter. De coronacrisis gaf mij het laatste zetje om te stoppen. Twijfel had ik al langer, omdat ik de studie te breed en daardoor oppervlakkig vond.

Het is wel jammer inderdaad om na zo'n lange tijd je opleiding af te breken. Maar ik voelde me er al lange tijd niet meer gelukkig bij. Het schrijven van de scriptie werd bovendien een enorme hobbel. De begeleiding ging via MS Teams en was voor mij niet voldoende.

Dat ik vooral alleen in mijn kamer zat, speelde zeker mee in die periode. Zoals ik toen ook tegen Bron vertelde: ik zag alleen nog de supermarktmeisjes om de hoek. Zelfs mijn ouders en vriend kon ik een tijd niet zien door corona.

In de zomer stopte ik met mijn opleiding, tegelijkertijd eindigde de lockdown. Het was een groot feest voor mij. Ik werd ook 30 die zomer. Ik kon weer het huis in van mijn ouders. We waren daarin voorzichtig omdat zij tot de kwetsbare doelgroep behoren. Het was heerlijk om hen weer te knuffelen.

Mijn vriend en ik wonen nu samen in Tilburg en mijn werk bij Randstad bevalt me erg goed. Het is er druk vanwege de grote vraag naar personeel. Boos kan ik op dit moment wel worden door deze nieuwe golf aan besmettingen. Omdat het kabinet te vroeg versoepelde, maar vooral ook omdat jongeren er in mijn ogen zo naïef mee omgingen en toegangsbewijzen vervalsten en zo.

Vakantie vier ik dit jaar in eigen land, in Leiden. Naar het buitenland gaan vind ik te veel risico. Iedereen is toe aan vakantie, maar ik denk dat we nog wel een jaartje zonder vakantie buiten Nederland kunnen." [Petra Merkx]