Tilburg,
juli

Claire Adams en Ruby Kieft winnen Jacques de Leeuw Prijs

“Ik kan het echt niet geloven.” Muziekstudente Claire Adams is nog een tikkeltje overrompeld. Samen met student Theaterdocent Ruby Kieft is zij de grote winnaar van de Jacques de Leeuw Prijs 2019. Dinsdagavond werd de aanmoedigingsprijs voor jonge, talentvolle studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten uitgereikt in Theaters Tilburg.

Ruby Kieft (Academie voor Theater)

“Ik ben echt heel blij”, reageert Claire, die zang én viool in haar studie combineerde, uitgelaten. “De muziek die ik maak is niet voor iedereen even toegankelijk. Het is heel fijn om nu die waardering en steun te krijgen, dat geeft moed om door te gaan met wat ik doe.”

Ook bij medewinnares Ruby Kieft is de glimlach niet van haar gezicht te krijgen. ‘Een geboren docent met een groot maatschappelijk engagement’, roemde de juryvoorzitter haar.

Intensief proces
“Dit is echt fantastisch”, vertelt Ruby. “Het hele traject rondom de Jacques de Leeuw Prijs was een intensief proces. We moesten een heel portfolio maken, we hebben meerdere gesprekken gehad met de jury en de jury kwam ook meerdere keren meekijken op stage. Ik werk hiernaast vier dagen per week en studeer ook nog deze week af, dus dat bij elkaar leverde best wat stress op. Dit is echt de kers op de taart.”

De juryfeedback die Ruby voorafgaand aan de bekendmaking kreeg, onthulde eigenlijk al een tipje van de sluier. Want waar de andere genomineerden nog een persoonlijke tip meekregen van de jury, gaven ze in Ruby’s toespraak enkel een aanbeveling mee aan de opleiding: dat ze ervoor moeten zorgen dat Ruby nog lang bij de school betrokken blijft.

Claire Adams (Academy of Music and Performing Arts)

10.000 euro
De Jacques de Leeuw Prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan twee veelbelovende studenten van  FHK om hun carrière een boost te geven. Een van de winnaars is altijd afkomstig van een docentenopleiding en de andere van een uitvoerende kunstopleiding.

Met hun winst harken Ruby en Claire, die aan het einde van hun studie zitten, ieder 10.000 euro binnen. Dat bedrag mogen ze zelf investeren in iets dat bijdraagt aan hun carrière of verdere ontwikkeling.

Studie filosofie
Claire wil het geld gebruiken voor extra scholing. Dit jaar studeerde ze af met het hoofdvak zang, volgend jaar wil ze op viool afstuderen én beginnen aan een deeltijdstudie filosofie. “Het is belangrijk dat als ik goede concepten wil maken, dat ik ook de achtergrondkennis heb en weet waar het over gaat", licht ze haar ambities toe.

Ruby Kieft en Claire Adams

Ruby heeft het daarentegen na zes jaar inmiddels wel gehad met studeren, en besteedt het bedrag liever aan een groot artistiek project, waarin ze mensen met allerlei verschillende achtergronden bij elkaar brengt – zoals ze ook in haar eerdere projecten en stages deed. Van mensen met een beperking tot vluchtelingen tot bedrijven. Ze moet het project nog even uitdenken, maar hoopt daar over een paar jaar vorm aan te kunnen geven.

Genomineerden
In totaal dongen tien studenten van de verschillende FHK-opleidingen mee naar de winnaarstitel. Zij werden eerder dit jaar genomineerd door hun docenten. De FHK liet videoportretten maken van alle genomineerde studenten. [Eva Witte]