Tilburg,
2019

Nominatie Jacques de Leeuw Prijs: ‘Kaolo vet’

De tien genomineerden van de Jacques de Leeuw Prijs, presenteerden zich woensdag in een bomvolle muziekzaal van Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Opvallend is dat dit jaar – anders dan bijvoorbeeld vorig jaar - veel internationale studenten op het podium stonden.

Van de zes genomineerden uit de uitvoerende opleiding, waren er vijf niet-Nederlands. Zo presenteerden twee artiesten (één gitarist en één violiste/zangeres) zich op het podium met een verhaal over hun roots in Spanje. Een andere student zong een Pools verzetslied, uit de tijd dat haar vader in Polen woonde.

De genomineerden zijn allemaal ontzettend enthousiast en vereerd. Zo noemde Carlota Lopez van de Logt haar nominatie ‘kaolo vet’ en is ze ‘al een winnaar door de nominatie’.

Duncan Laurence
Dat er dit jaar zoveel internationaal talent op het podium stond, is volgens projectleider Annemarie Pijnappel, toeval. “Ieder jaar is het anders natuurlijk. Vorig jaar waren de twee winnaars toevallig allebei Nederlandse mannen, maar op deze opleiding is nou eenmaal een groot percentage internationaal.”

Duncan Laurence, die dit jaar uitkomt voor Nederland op het Eurovisie Songfestival, werd vorig jaar nog genomineerd voor de Jacques de Leeuw Prijs, maar won de prijs toen niet.

Moeilijke taak
Jaarlijks ontvangen de twee meest getalenteerde studenten van FHK de Jacques de Leeuw Prijs, waar een geldbedrag aan is verbonden. Dit wordt één student van een uitvoerende opleiding en één student van een docentenopleiding. De genomineerden worden gekozen door de docenten van de opleidingen.

Pijnappel denkt dat de jury een moeilijke taak te wachten staat. “Het is ook wel appels met peren vergelijken altijd. We hebben uit iedere discipline wel iemand; een rockartieste, iemand van de academie van musical- en muziektheater, een circusartiest, iemand van de dansopleiding, etcetera. Ga daar maar eens een winnaar uit kiezen.”

Ticket naar West End
Met de prijs biedt Stichting Jacques de Leeuw jonge talentvolle kunstenaars stimulans en steun in de rug voor verdere studie of om te investeren in de beginnende carrière. De prijs is bijzonder omdat er in Nederland geen vergelijkbare prijs is voor studenten aan kunstvakopleidingen.

De winnaars mogen zelf kiezen wat ze met hun gewonnen geld (10.000 euro) doen. Pijnappel: “Er zijn studenten die hun geld besteden aan een masteropleiding. Anderen kochten een instrument, een busje, of een ticket naar West End om daar te auditeren voor een musical.”

Het geld wordt – zo ver wij weten – altijd ingezet voor de ontwikkeling van de artiest, maar wij mogen niet bepalen of meebeslissen waar dat geld naartoe gaat.” [Jacky Eickes]

De prijswinnaars worden op dinsdagavond 2 juli in de Schouwburgzaal van Theaters Tilburg bekendgemaakt. De genomineerden treden dan gezamenlijk op in een interdisciplinaire performance.

peggy
2019
Ja hoor. Hoe kom je aan de naam kaolo (= scheldwoord en betekent letterlijk kont- of bilgat of te wel anus)vet.