september

Campussen in Eindhoven: oppassen, anders sta je snel buiten

Na Stappegoor in Tilburg zijn nu de Eindhovense campussen aan de beurt voor een 'waarnemingsrondje'. De zichtbare veranderingen sinds de zomervakantie zijn vergelijkbaar, maar toch nét iets anders.

Studenten lopend op weg naar de campus Rachelsmolen.Zo valt het op dat er meer studenten lopend naar school gaan dan normaal. De weg tussen station Eindhoven en Rachelsmolen wordt iets voor negen uur flink bewandeld door Fontys-studenten. De bussen zijn nog steeds redelijk bezet, maar veel minder vol dan voor corona.

Bij aankomst wordt er met enige moeite rekening gehouden met de maximaal twee personen die zijn toegestaan in de draaideuren van de gebouwen. Er is vooralsnog geen controle op de anderhalve meter. Bij binnenkomst is het redelijk druk, maar een kwartier na negenen is het weer doodstil in de aankomsthal. De colleges zijn begonnen. De anderhalve meter afstand is goed te bewaren in alle gebouwen.

Trap op, trap af
Zo ook in R10, de nieuwe broedplaats voor toekomstige ICT’ers. Het is een gebouw met veel trappen. Als je binnenkomt kijk je tegen de grootste trap aan. Dit is de enige manier om lopend naar boven te gaan. De studenten moeten vervolgens via een andere trap weer naar beneden. Niet elke student houdt daar rekening mee, maar misschien zijn ze nog zoekende naar de nieuwe lokalen. Hun oude gebouw, R1, is nu buiten gebruik en volledig afgezet.

De 'rotonde' bij de automaten van de pabo op het TU/e-terrein.TU-terrein
Bij de Lismortel op het terrein van de Technische Universiteit is een soortgelijke indeling. De studenten kunnen daar met een lift naar boven en met de trap weer naar beneden. Er is zelfs een soort rotonde gemaakt met statafels bij de snoep- en drankautomaten, zodat de anderhalve meter bewaard kan worden.

Bij het Nexus-gebouw op dat terrein zitten de studenten op de begane grond keurig op de voorgeschreven afstand van elkaar af. Een rondje door de school is niet echt te doen, want als je de pijlen volgt sta je gauw weer buiten.

Sigarettenpeuken nabij het Nexus-gebouw.Dumpen
Via Instagram werd onze redactie geadviseerd om hier eens te bekijken waar de rokers naartoe gaan sinds het rookverbod, dat na de zomer is ingesteld. Net zoals op Stappegoor in Tilburg wordt het gras net buiten de campus gebruikt om sigaretten te dumpen. Hier zijn ook meerdere snoep- en drankverpakkingen te vinden. Een punt van aandacht dus.

Over het algemeen zijn de gebouwen in Eindhoven goed voorbereid op de aanwezigheid van studenten in coronatijd. Voor de meesten zijn de maatregelen ook prima in acht te nemen. Al moet een enkeling er duidelijk nog aan wennen. [Kasper Wienk]