Buddy helpt medestudent vooral met praktische vragen

Domme vragen bestaan niet. En toch slikt iedereen weleens een vraag in omdat hij soms zo simpel lijkt dat je hem niet durft te stellen. Een studentbuddy moet deze drempel wegnemen als het aan Pieternel Brughuis en Debbie Jarec van de dienst Studentenvoorzieningen ligt.

Vanaf komend studiejaar kunnen studenten met praktische vragen terecht bij een buddy, een ouderejaars die aan hetzelfde instituut studeert of dezelfde studie volgt. Daarvoor is het Fontys Buddyplatform opgericht, een online plek op Fontys Helpt en op de portals van de instituten waar studenten en buddy’s zich kunnen aanmelden.

De buddycoördinator van het instituut koppelt vervolgens de student met een hulpvraag aan een buddy. In het kennismakingsgesprek kijken ze of er een klik is tussen beiden. Na de opstartfase zal het Fontys Studentbuddy platform uitbreiden en kunnen ook ouderejaars zich opgeven voor een buddytraject. Bijvoorbeeld om te sparren over de minorkeuze of voor tips bij het schrijven van een scriptie.

Pieternel Brughuis“Soms is de drempel naar een studentcoach of een studentendecaan te hoog voor een student”, licht Brughuis toe. “Vooral als het gaat om praktische ondersteuning stapt een student eerder naar een medestudent.”

Zo kan een buddy een eerstejaars bijvoorbeeld helpen om te landen binnen in een opleiding of in een studentenstad, hij kan een rondleiding geven op de campus, laten zien hoe de online portals werken en tips geven om effectief te plannen.

Als de vraag te ingewikkeld wordt, kan de buddy hem doorverwijzen naar een professional, zoals een studentcoach, een studentendecaan, een studentenpsycholoog of een vertrouwenspersoon. Ook is er veel aanbod aan workshops en trainingen op Fontys Helpt. Vooraf krijgt een buddy twee introductiebijeenkomsten, en tussendoor zijn er intervisiemomenten. Deze worden zowel door dienst Studentenvoorzieningen als het instituut zelf verzorgd.

Laagdrempelig
Een buddy kan volgens Jarec aangeven waar hij goed in is. “Iemand kan bijvoorbeeld uitstekend plannen of beheerst de Nederlandse taal perfect. Deze persoon wordt dan gekoppeld aan een student met een hulpvraag op dit vlak. Ook kunnen buddy’s optreden als ervaringsdeskundige, bijvoorbeeld voor studenten met een functiebeperking.”

Debbie JarecBinnen Fontys werkt al een aantal opleidingen en instituten met een eigen buddy- of mentorprogramma, zoals bij Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) en Applied Science en op de International Business School (FIBS) in Venlo en de Nieuwste Pabo in Sittard.

Andere opleidingen en instituten hadden al langer het idee voor een buddyprogramma, maar de organisatie en het extra werk waren een belemmering. “De dienst Studentenvoorzieningen zorgt nu dat de organisatie centraal wordt geregeld”, aldus Jarec. “De opleidingen en de instituten koppelen de student en de buddy, verzorgen de introductiebijeenkomst en begeleiden de buddy.”

Vrijwillig
Studenten die doorstromen naar het tweede studiejaar of derde- en vierdejaarsstudenten kunnen zich als buddy aanmelden. Buddy’s helpen een medestudent geheel vrijwillig. Het kost ze zo’n zes tot tien uur per studiejaar. Brughuis: “Wel kunnen opleidingen besluiten om de inzet van een buddy op te nemen in het curriculum, bijvoorbeeld als vrije studieruimte of als persoonlijk of maatschappelijk ontwikkelingstraject.”

Jarec en Brughuis verwachten dat de studentbuddy’s de studentcoaches kunnen gaan ontlasten wanneer in 2024-2025 het bindend studieadvies (bsa) binnen Fontys volledig wordt afgeschaft. Daardoor wordt studentbegeleiding nog belangrijker. “Dan is de praktische ondersteuning door studentbuddy’s heel handig.”  [Marieke Verbiesen]

Boilerplate

Aanmelden als buddy
Wil je je aanmelden als studentbuddy? Meld je dan meteen aan via Fontys Helpt of via de portal van jouw instituut, zodat je in juni of juli kan deelnemen aan de eerste introductiebijeenkomst. In augustus, bij de start van het nieuwe studiejaar, volgt de tweede bijeenkomst, en ben jij goed voorbereid als de eerstejaars van start gaan.

Over Fontys Helpt
In het eerste jaar van de studie wordt de student gekoppeld aan een studentcoach. De coach is het eerste aanspreekpunt voor (studie)keuze vragen en volgt de prestaties en geeft waar nodig handige tips en advies. Soms is er extra hulp nodig naast de begeleiding vanuit de opleiding of de studentcoach. Dan biedt Fontys meer hulp via Fontys.nl/helpt, de website voor vragen, ondersteuning, praktische info en inspirerende initiatieven.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd