2020

Bron wint derde prijs met interview Denvis

“Een mooi verhaal dat zegt ‘ga ervoor, soms ben je de weg kwijt, maar er is altijd een weg terug’”. Met die jurywoorden won het interview dat Bron met Denvis had donderdag de derde prijs bij de Kring Award 2020, voor hoger onderwijs-media. De eerste prijs ging naar Ad Valvas (Vrije Universiteit Amsterdam).

Het interview met Denvis (Dennis Grotenhuis), zanger van de bekende punkrockband de Spades, gaat over hoe hij zijn drank- en drugsverslaving overwon en een opleiding Verpleegkunde bij Fontys ging volgen. Nu helpt hij in de verslavingszorg zelf mensen die verslaafd zijn. Het verhaal werd geschreven voor Frank van den Nieuwenhuijzen.

Onafhankelijke nieuwsmedia
De Kring Award wordt elk jaar uitgereikt aan het beste verhaal van dat jaar van een universiteits- of hogeschoolmedium. Veel universiteiten en hogescholen in Nederland hebben, net als Fontys, een onafhankelijk nieuwsmedium.

Er waren dit jaar 14 inzendingen, waaruit vijf genomineerden werden gekozen door de jury. Die bestond uit Ally Smid, eindredacteur van Trouw en Ditta op den Dries, eindredacteur van Twentsche Courant Tubantia en oud-hoofdredacteur van UT-Nieuws.

Eerste en tweede prijs
De eerste prijs was voor een artikel van Ad Valvas over de ‘ratrace’ waarin onderzoekers van universiteiten zich bevinden. ‘Dit verhaal geeft een ontluisterend beeld’, aldus de jury. De tweede prijs ging naar het interview dat in Punt (van Avans Hogeschool) verscheen: ‘Ik trek mijn mond open als ik onrecht zie’. [Petra Merkx]

Monica
2020
Mooi verhaal inderdaad! Gefeliciteerd, het staat me ook echt nog bij dit verhaal.
Renée de Kruif
Mooie prestatie! Gefeliciteerd.