november
2022

Boek van Teun Toebes wordt dramaserie

Wonen in een verpleeghuis, met mensen met dementie als huisgenoten. Voormalig Verpleegkunde-student Teun Toebes doet het al twee jaar en schreef er een boek over. Binnenkort wordt zijn verhaal omgevormd tot een dramaserie.

Vorig jaar november bracht Teun zijn boek VerpleegThuis uit, waarmee hij een discussie wilde starten over hoe onze verpleeghuiszorg anders kan. Dat is gelukt. Het boek is inmiddels 50.000 keer verkocht en komt binnenkort ook in het Engels, Arabisch en Duits uit.

Maar daar blijft het niet bij. Want er komt ook een achtdelige televisieserie over het verhaal van Teun. Meervoudig Oscar-winnaar Mike van Diem en Karen van Holst Pellekaan, scenarioschrijfster van Achtste Groepers Huilen Niet, zijn bij het project betrokken.

“Ik woon al twee jaar in een verpleeghuis”, vertelt Teun. “Waarom? Omdat ik me zorgen maak over de toekomst van mensen met dementie. Voor mij, maar ook voor jou, is de kans 1 op 5 dat je dementie krijgt. Nu kan ik als jongere mijn stem gebruiken om ervoor te zorgen dat we de toekomst van deze mensen verbeteren.”

Nieuwe verhalen
Het boek gaat over de dingen die Teun over zijn huisgenoten met dementie heeft geleerd. De serie zal daar ook over gaan. “Maar er komen ook nieuwe verhalen bij om er een drama van te maken”, legt Teun uit.

Zelf zal de oud-Fontysstudent geen rol in de serie gaan spelen. Dat is namelijk niet zijn ambitie. “Het gaat niet om mij, maar om de boodschap. Zolang wij de mens blijven zien, zal die nooit verdwijnen. Het belangrijkste is dat we dat bericht over kunnen brengen. Dementie is geen zorgprobleem, maar een sociaal maatschappelijk vraagstuk.”

Wens
Teun zou het fantastisch vinden als mensen met dementie mee zouden spelen. Ook al is dat een moeilijk te realiseren wens. “Het maken van een serie kan zo twee of drie jaar duren. Als je nu iemand met dementie bij het project betrekt, weet je niet of diegene er over twee jaar nog steeds aan mee kan werken.”

Maar, stelt hij: “Er zijn heel veel verschillende rollen in een verpleeghuis. Ik ben bereid om daarover mee te denken, alhoewel ik er ook op vertrouw dat het team een geweldige serie gaat maken. Veel mensen waar we mee werken hebben zelf ervaring met dementie. Dat vind ik persoonlijk wel fijn; je wilt het zorgvuldig doen."

Keerzijde
Of Teun de rest van zijn leven in een verpleeghuis zal blijven wonen, weet hij niet. Waarschijnlijk niet. Want hoe mooi zijn ervaring ook is, er zit ook een keerzijde aan. “Na dik twee jaar merk ik dat het leven in een verpleeghuis een leven met een lach en traan is. Op een gesloten afdeling gaat het systeem je op een gegeven moment tegenstaan. Ik blijf dit doen zolang ik het volhoud, maar dat zal geen jaren meer duren.”

Het is nog niet bekend waar de serie wordt uitgezonden. Er worden momenteel gesprekken gevoerd met meerdere omroepen, streamers en producenten. [Karen Luiken]

Freek Kalkman
January
Super goed de serie die komt. Graag uitzenden op 'normale' tijd.
De film gezien werd ik erg enthousiast, mede omdat ook mensen met andere mentale gebreken bij de menselijke opvang/omgang betrokken worden. Echt mooi als dat meer werkelijkheid wordt.
Sjef Potters
December
2023
Ben samen met mijn vrouw bijna 7 jaar, 7 dagen in de week actief geweest voor mijn aan alzheimer lijdende schoonmoeder die woonde in een gesloten afdeling van een verpleeghuis. Ik schreef daarover ‘Er is iets mis met Mary’ Een meer dan belangrijk onderwerp om bespreekbaar te maken.
Marjon
October
2023
Wat een mooie bijdrage weer! Tv serie van het boek VerpleegThuis. Kan het niet afwachten. Wanneer wordt dit verwacht?
Iris van Venrooij
2022
Gefeliciteerd Teun, wat ontzettend vet dat jouw boek (en zienswijze) zo een nog breder publiek krijgen! Ik kijk ernaar uit :D