april
2021

Bereidheid om te testen is hoog bij pilot teststraat van Fontys

De pilot met de 'intelligente teststraat' bij Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen in Eindhoven gaat een nieuwe fase in. Vanaf deze week wordt de bubbel uitgebreid van 30 naar 200 studenten en medewerkers. Alle seinen staan op groen voor een grootschalige lancering in september.

De ‘intelligente testststraat’ die Fontys samen met verschillende partners ‒ waaronder de Technische Universiteit Eindhoven, het Helmondse testlaboratorium 2 Wave Diagnostics en de GGD Brabant Zuidoost in Eindhoven ‒ ontwikkelt biedt volgens instituutsdirecteur Maarten van Andel veel voordelen.

“Onze speekseltest vergt geen (ingrijpende) keel-/neusswap met wattenstaaf. Ook is onze test goedkoper omdat er geen medisch personeel voor nodig is. Geen wattenstaafje in je neus, maar spugen in een bekertje.Bovendien is de uitkomst betrouwbaarder dan bij een sneltest.”

Seinen op groen
De methodiek bestaat uit een combinatie van een triage per app, een laagdrempelige PCR-speekseltest en het traceren van eventuele besmettingen in een laboratoriumproef. Momenteel lopen er landelijk acht pilots die na de zomer weer fysiek onderwijs mogelijk moeten maken. Als enige maakt de Fontys-pilot geen gebruik van sneltesten, met de vaak als onprettig ervaren keel-/neusswap.

Volgens lector Anne Loonen zit het project op schema voor een brede uitrol na de zomer. “De ervaringen tot nu zijn positief. Mede door de laagdrempeligheid van de test zien we een participatierate van 92 procent. Dat is duidelijk meer dan bij andere pilots.”De methodiek is de voorbije weken uitgebreid vergeleken met de standaardtests van de GGD’s, wat heeft geleid tot klinische validatie van de ‘speekselmethode’.

RIVM-certificering
De opschaling na de zomer is nog wel afhankelijk van het vinden van meer labcapaciteit: als er straks duizenden samples getest moeten worden, kan dat niet meer alleen in Helmond.

Projectmanager Laura Kallenberg geeft aan dat de gesprekken daarover lopen. Ze is bovendien positief over een andere belangrijke mijlpaal. “We willen straks voldoen aan alle technische eisen die het RIVM stelt voor officiële COVID-diagnostiek.”

Het RIVM is daarnaar momenteel aan het kijken. “We verwachten dat die certificering binnen veertien dagen rond is. Vanmiddag was er een presentatie van de teststraat voor de pers.Dat is een beetje de kers op de taart. Het is vrij uniek dat een onderwijsinstituut hiervoor in aanmerking komt.”

Op tijd?
Na de zomer zou de methodiek op meerdere Fontys-instituten kunnen worden ingezet. De betrokken lectoren en onderzoekers denken daarbij dan in eerste instantie aan ‘contactopleidingen’ als de Sporthogeschool en Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Als je het Kabinet mag geloven, moet na de zomer de samenleving weer opengaan op basis van vaccinatie. In hoeverre wordt de pilot ingehaald door de actuele ontwikkelingen?“We kunnen niet in de toekomst kijken”, zegt lector Joost Schoeber. “Maar de verwachting is dat corona na de zomer niet weg is. Ook dan kampen we nog met besmettingen en ziekenhuisopnames. Onze pilot zal zeker een rol kunnen vervullen om het virus te controleren en is dus geen mosterd na de maaltijd.”

Hij plaatst het project bovendien in een breder perspectief. “Ons concept is sowieso een goede leerschool geweest. De best practices en lessen die we het voorbije jaar hebben opgedaan nemen we graag mee. Daarvan kunnen we veel baat hebben bij een volgende pandemie.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

jan korneel
2021
Ik heb asymptomatische rugklachten dus ik heb mijn dokter een ziektebriefje laten schrijven voor mijn werkgever, nu kan ik eindelijk 2 maand betaald met vakantie.
John Berendsen
2021
Dat is nu net waar ik een tijd terug voor waarschuwde. Meegaan in de waanzin van de politiek voor een virus met ifr van 0.15%

Even herhalen
- niet ziek is niet testen
- ziek dan thuis blijven
- besmettingen tussen asymptomaten is een fabel die sinds Corona bedacht is. In de normale wereld voor corona waar mensen uitgingen van de wetenschap ipv propaganda was er geen sprake van mensen die niet ziek waren maar toch mogelijk ziek waren. En dus getest moeten worden.

Als je die kwakzalverij aanhangt dan denk ik dat ik mijn asymptomatische gebroken arm in het gips ga laten leggen. Er is wel niets gebeurd. Ik voel me kip lekker. Maar je weet het nooit ik zal toch eens met mijn niet werkend mondkapje naar het ziekenhuis gaan.

- zo wie zo is het onwettelijk voor Fontys om dit te verlangen van medewerkers. Je gezondheid is iets tussen jou en je arts.

Ik hoop dus dat studenten en ook medewerkers wat meer gaan nadenken en vooral niet meedoen met deze test maatschappij waar van Haga nog voor waarschuwde.

Als je weet dat er ook al 10 tallen jaren griep Vaccins zijn en nog steeds griep dan kun je op 1 vinger natellen dat deze ook nu niet of niet voldoende gaan werken. Nog maar niet te spreken over 6500 vaccinatie doden gerapporteerd bij de officiële bijwerkingen database en 220.000 lichte tot zware bijwerkingen.

Wat we wel weten van vorige virussen zoals Sars, Mers. Is dat ze na 2 jaar en daar zijn we in beland rond september 2021, het virus meer vergelijkbaar wordt met een verkoudheid. Dus in het derde jaar zijn we vanaf september beland.

Dus als er dan gezegd wordt ooh de vaccins werken dan zou dat net zo goed kunnen liggen aan de constante mutatie van het virus naar een minder schadelijke variant.

Dus in september ben je gewoon te laat, onwettelijk bezig, werk je mee aan een voorwaardelijke maatschappij. Werk je als student of medewerker mee dan stem je in met je vrijheid te laten inperken onder invloed van een angst propaganda.

Daarbij is de kans voor de gezonde medewerker of studenten statistisch nul. RIVM heeft hele mooie getallen die heel erg laag zijn voor mensen die onder 7O alleen aan covid gestorven zijn.