oktober

Avans wacht niet langer met inflatievergoeding personeel

Ook de Brabantse Avans Hogeschool geeft haar medewerkers een eenmalige inflatievergoeding. De Vereniging Hogescholen heeft nog niet besloten of al het hbo-personeel zo’n tegemoetkoming krijgt.

Avans-personeel in de salarisschalen tot en met 7 krijgt een vergoeding van 400 euro bruto, voor de schalen 8 tot en met 10 bedraagt deze 300 euro, en daarboven gaat het om 200 euro, meldt Punt.

Daarnaast gaat de vergoeding voor thuiswerken van twee naar drie euro per dag en verhoogt Avans tijdelijk de reiskosten voor woon-werkverkeer met zes cent per kilometer. Bovendien kunnen medewerkers die daar behoefte aan hebben een budgetcoach inschakelen.

De Bredase hogeschool BUas ging Avans eind september voor. Medewerkers in de salarisschalen tot en met 8 krijgen daar eenmalig 370 euro netto op hun rekening gestort. Voor personeel vanaf schaal 9 bedraagt de vergoeding 185 euro.

Bij het college van bestuur van Fontys staat het onderwerp nadrukkelijk op de agenda, liet Fontysbestuurder Hans Nederlof een paar weken geleden al aan Bron weten. “Maar wij gaan niet eigenstandig een eenmalige uitkering beginnen. We vinden dat dit echt via de Vereniging Hogescholen afgesproken moet worden, als sector dus en niet elke instelling afzonderlijk.”

Nog geen vergoeding voor iedereen
Bij de algemene ledenvergadering van de Vereniging Hogescholen van vorige week stond de inflatie vergoeding voor het personeel op de agenda, meldt de woordvoerder, maar besluiten zijn nog niet genomen.

Avans wilde daar kennelijk niet op wachten. Volgens bestuurslid Sarah Wilton past de tegemoetkoming bij goed werkgeverschap, tekende Punt tijdens een vergadering met de medezeggenschapsraad op. “We zien elke dag om ons heen dat veel mensen moeite hebben om de touwtjes aan elkaar te knopen.” [HOP/Bron]