Sittard, 's-Hertogenbosch,
november

Alweer veel meer online lessen

De huidige golf aan coronabesmettingen gaat ook aan Fontys niet ongemerkt voorbij. Dat merken deze twee roosteraars in de praktijk.

“Inmiddels is hier meer dan de helft van de lessen weer online”, zegt Linda Mutsaers, roosteraar bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO).

Weer online lesgeven en vaker thuiswerken, is hoe Fontys de gevolgen van de huidige coronagolf pareert. Dat stelde ook P&O-directeur Frans Möhring al in een eerder artikel op Bron.

Het ziekteverzuim lijkt daardoor – ondanks de groei Linda Mutsaersaan besmettingen - mee te vallen. Het ziekteverzuim varieert bij Fontys gemiddeld tussen 3,5 procent in de zomer en 5,5 procent in het najaar en de winter en dat is nu niet veel anders.

Stagebezoeken via MS Teams
Maar in de praktijk ziet het er anders uit, ziet ook Kim Vlake-Dijkman, roosteraar bij Fontys Lerarenopleiding Sittard en de Nieuwste Pabo. Limburg heeft relatief al een wat hoger cijfer aan coronabesmettingen dan de rest van het land.

“Deze twee dagen hebben we al zeven meldingen gehad van docenten die of zelf met klachten lopen en zich moeten laten testen of in quarantaine moeten vanwege huisgenoten”, vertelt Vlake-Dijkman.

De bezoeken van stagebegeleiders aan de basisscholen gaan uit veiligheidsmaatregelen sowieso al vaak via MS Teams.

Basisscholen dicht
Ze ziet in haar eigen omgeving dat het echt raak is. Veel basisscholen gaan dicht. “De basisschool van een van mijn kinderen is nu tien dagen dicht. Gelukkig kunnen bij ons opa en oma bijspringen, maar dat geldt niet voor iedereen.”

Los van ziekte of quarantaineverplichting merkt de roosteraar dat sommige docenten sowieso liever online lesgeven Kim Vlake-Dijkmanen ook dat kan dan. “De studenten kunnen die lessen dan hier op de campus volgen, via het scherm.”

Doorgaan met lesgeven
Docenten doen er alles aan om het onderwijs te laten doorgaan, zegt Mutsaers van OSO. “Dus als ze zelf snotterig zijn of in quarantaine moeten voor zichzelf of een huisgenoot, proberen ze in ieder geval online les te geven.”

“Vaak regelen ze dat zelf met hun groep, dus ik heb er geen extra werk aan. Maar je ziet wel dat het constant verandert hier. Onze studenten zijn masterstudenten die vaak op basisscholen werken. Die willen vaak ook liever online les.”

Zorgen voor komende weken
Vlake-Dijkman maakt zich best zorgen over de komende weken: “Ik verwacht dat het aantal zieken nog wel zal stijgen. Bovendien duurt het testen lang vanwege de drukte in de teststraten, wat ook weer gevolgen heeft.” [Petra Merkx]