Eindhoven, Tilburg,
november

"32 nieuwe collega’s erbij, dat vond ik nog het spannendst"

Geen topdrukte bij gezondheidszorg

Verpleegkunde en Fysiotherapie hadden dit studiejaar een explosieve groei van studenten, omdat beide opleidingen hun numerus fixus loslieten. In juni gaf directeur Karen Cox (FHMG) al aan de toestroom niet te vrezen: “We stellen alles in het werk om die nieuwe eerstejaars een warm welkom te heten.” Makkelijker gezegd dan gedaan. Inmiddels is het nieuwe studiejaar twee maanden onderweg: is die ambitie ook waargemaakt?

Bron nam dinsdagmiddag een kijkje bij het gebouw van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid aan de Theodor Fliednerstraat (TF) in Eindhoven, waar alle opleidingen in het domein Gezondheidszorg zijn gevestigd en dat dit jaar 1500 nieuwe studenten verwelkomde.

Het blijkt bepaald niet een moment waarop je over de koppenLeo Karsten (links) kunt lopen. “Het is toetsweek, dus heerlijk rustig”, zegt Leo Kasten, eerstejaars aan de Engelstalige Fysiotherapie-opleiding. “Maar ook op andere dagen merk ik weinig van topdrukte. Persoonlijk heb ik dus geen klachten.”

Arthur van Renselaar is als student Orthopedische Technologie aan Fontys Paramedische Hogeschool eveneens gebruiker van het gebouw. “Soms, als je met je werkgroepje aan één tafeltje wilt zitten, is het even zoeken. Maar dat kan altijd een keer gebeuren. Het lijkt me niet per se een gevolg van structureel ruimtegebrek.”

Roosters kloppen
Volgens Verpleegkunde-docenten Cara Rutten, Ryan Frintz en Marloes van den Broek leidt de grote instroom niet tot problemen. “Vóór de zomer is hierin veel energie gestoken”, zegt laatstgenoemde. “De roosters kloppen en ook logistiek ervaar ik geen knelpunten. Als gevolg van de aanwas, kregen we er natuurlijk ook 32 nieuwe collega’s bij. Eigenlijk vond ik dat nog het spannendst.”

Maar ook het inpassen daarvan verloopt soepel. “Nieuwe docenten krijgen een ‘maatje’ toegewezen: een ervaren collega die hen met raad en daad V.l.n.r. Ryan Frintz, Marloes van den Broek en Cara Rutten.begeleidt. Dat het over en weer soms wennen blijft, is logisch.”

Stageplekken
Ook docent Ryan Frintz ziet geen obstakels. “Al kijk ik wel een beetje met een schuin oog naar de Voortgangstoets die binnenkort plaatsvindt. Alle Verpleegkunde-studenten moeten die tegelijkertijd afleggen. Dat is elk jaar al een massaal gebeuren in het Eindhovense Beursgebouw. Nu hangen ze natuurlijk helemaal met de benen buiten.”

Ten slotte kijkt Cara Rutten nog wat verder vooruit: “Op dit moment zie ik geen bottlenecks. Echter: als deze groei ook komende jaren aanhoudt, is er wellicht toch een keer een breekpunt.” Ze doelt dan vooral op het potentieel aan stageplekken. “Daarvoor is volop gelobbyd en veel zorginstellingen hebben gelukkig de deuren geopend. Maar hier is de rek er wel een keertje uit.”

Niet afwachten
Manager bedrijfsvoering Carolyn Reid wasCarolyn Reid vanaf februari al bezig met het ‘inregelen’ van de toestroom. “Bij Verpleegkunde en Fysiotherapie gingen we ervanuit dat 50-70 procent van de vooraanmeldingen in september ook echt voor de deur zou staan. Een waterdichte aanname; de daadwerkelijke groei lag iets onder de 60 procent.”

Van begin af bezorgde het aspect ‘huisvesting’ Reid de meeste hoofdbrekens. “Eerst is het TF-gebouw integraal doorgelicht. Zo kwamen we tot negen extra lokalen. Daarna zijn we verder gaan kijken bij onze buren van Máxima Medisch Centrum (MMC), waar ook lesplekken zijn is gecreëerd.” Dezelfde aanpak werd gevolgd op Campus Stappegoor in Tilburg, waar een ander deel van FHMG is gevestigd. “Hier konden we terecht bij onze collega’s van de lerarenopleiding en het nabijgelegen ROC.”

Flexibele werkplekken
Met betrekking tot de facilitering van nieuwe docenten was er minder werk aan de winkel. “Die konden we nog gemakkelijk inpassen in het systeem van flexibele werkplekken waarmee we twee jaar terug zijn begonnen. Verder zorgden we dat de ‘verstrekkingen’ goed waren geregeld: Vanaf dag één beschikte iedereen over een telefoon en laptop.”

Volgens Reid is het allemaal een kwestie van vooruitdenken, en niet te veel afwachten. “Je moet niet gaan zitten slapen. We kijken nu alweer naar de aanmeldcijfers voor volgend jaar. En komende februari gaan we opnieuw in overleg met MMC en ROC om de samenwerking te evalueren.”

Zag Reid dan echt geen missers de voorbije maanden? “Kleine dingen. Soms kom ik op een plek en denk ik: Maakt deze ruimte wel deel uit van het ontruimingsplan of mist er hier geen EHBO-set?” Gelukkig is die laatste op een HBO-Verpleegkunde-opleiding nooit ver weg. [Frank van den Nieuwenhuijzen]