januari

Zorgen om virus, maar geen China-verbod voor Fontys-studenten

Het College van Bestuur van Fontys heeft vanmiddag besloten vooralsnog geen maatregelen te nemen vanwege de uitbraak van het coronavirus in China. Wel wordt studenten die naar China willen afreizen ontraden om die kant uit te gaan. Fontys-studenten lijken niet heel gerust op de virusuitbraak, zo blijkt uit een kleine rondgang.

KaolyanFontys-student Kaloyan is bang voor een verdere besmetting naar Nederland. “Er is nog weinig bekend en dat is eng”, zegt de Bulgaarse ICT-student. “Het coronavirus verspreidt zich snel en er is nog geen medicijn, wat niet bepaald rustgevend is.”

NicoloHij is niet de enige onder de studenten die zich zorgen maakt. Het geldt ook voor Nicolo, een Italiaanse student. “Gelukkig woon ik in Eindhoven, een stad die relatief klein is. Als ik in Amsterdam had gewoond zou ik me nog onrustiger voelen.”

Besmetting
Er zijn mensen in Nederland getest op besmetting, maar in geen enkel geval bleek dit het coronavirus te zijn. Volgens het RIVM lijkt de kans op besmetting niet groot. Daarnaast lijkt het volgens hen niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar.

SuzanFHICT-student Suzan maakt zich niet zo druk. “Het komt wel dichtbij als je hoort dat er in Frankrijk al mensen besmet zijn. Daarnaast gaan er volgens mij alleen ouderen aan dood. In Nederland is het nog niet geconstateerd, dus ik voel me hier nog steeds veilig.”

Maatregelen
Fontys neemt dus vooralsnog geen maatregelen. Niet als het gaat om de drie studenten van Fontys die nu nog in China verblijven en op korte termijn terugkeren. En ook niet waar het de 38 Chinese studenten betreft die hier in Nederland bij Fontys een bacherlor of een minor volgen.

Vanwege de AVG-wetgeving zijn er niet zomaar reisgegevens van deze of andere studenten ergens vandaan te halen. Wel wordt studenten, docenten en onderzoekers die onlangs in China zijn geweest dringend opgeroepen bij ziekteverschijnselen contact op te nemen met hun huisarts. Hetzelfde wordt verzocht van de Chinese studenten die per 1 februari aan hun semester hier in Nederland beginnen.

Bedden gereserveerd
Ondertussen zijn er op nationaal niveau al wel maatregelen getroffen. Zo zijn in Nederland uit voorzorg 200 IC-bedden beschikbaar gesteld voor eventuele slachtoffers. Via de website van Buitenlandse Zaken worden de laatste ontwikkelingen gemeld.

De vanwege het coronavirus gesloten vismarkt in Wuhan. foto: foto: SISTEMA 12, CC 4.0De Europese Commissie, de VS, Japan en Australië helpen om hun eigen inwoners te evacueren uit Wuhan. Deze mensen kunnen dan niet zomaar hun eigen land in. In de meeste gevallen worden zij eerst in quarantaine geplaatst of moeten ze eerst gecontroleerd worden op het virus. Het Chinese vrouwenvoetbalteam, wat naar Australië reisde voor een olympische kwalificatie, is daar in quarantaine geplaatst.

Vervoer
De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus adviseert om een maand lang te stoppen met China-reizen. Toch stopt de KLM op dit moment nog niet met hun vluchten, al bekijken ze daar wel van dag tot dag de situatie.

Andere staken voorlopig wel het luchtvervoer naar China. Zo schorten British Airways en het Indonesische Lion Ait alle directe vluchten naar het land op. De Britse maatschappij zegt dat die maatregelen minstens tot en met maart in werking blijven. [Jan Ligthart en Kasper Wienk]