januari

Zorgen bij Chinese studenten over nieuwe corona-uitbraak

Vanwege een nieuwe, grote corona-uitbraak in China mag reizen vanuit het Aziatische land naar Nederland sinds dinsdag alleen nog met een negatieve coronatest. Uit China afkomstige Fontysstudenten uiten hun zorgen.

China kampt al een paar weken met een nieuwe besmettingsgolf. Het kabinet wilde in eerste instantie geen strengere maatregelen invoeren, maar heeft nu toch besloten dat Nederland dezelfde aanpak als andere Europese landen aanhoudt.

Dat houdt in: reizigers die vanaf 10 januari vanuit China vliegen moeten beschikken over een negatieve coronatest. Ook komt er per direct een dringend advies tot het dragen van een medisch mondmasker op vluchten van en naar China.

Anna RenRegels veranderen
Voor Anna Ren, student International Communication Management, niet per se een last, maar wel een zorg. Haar familie woont in allerlei verschillende steden in China. Zelf is ze al bijna vier jaar in Nederland.

Haar kerstvakantie bracht ze hier door, omdat ze niet in de gelegenheid was haar familie te bezoeken. En dat zal de komende tijd ook niet veranderen. “De laatste keer dat ik in China was, is twee jaar geleden”, vertelt ze.

“Ik heb geen plannen om binnenkort te gaan, omdat de coronaregels constant veranderen. Ik verwacht ook niet dat ze nu snel op een positieve manier zullen worden aangepast. Het plannen van een bezoekje aan mijn thuisland zit er daarom voorlopig niet in.”

Anna heeft een ruim doel voor zichzelf gesteld: haar ouders in 2024 bezoeken. Tot die tijd blijft ze in Nederland en probeert ze zich zo min mogelijk zorgen te maken over corona. “Ik hoop dat de situatie in China snel verbetert, net zoals in andere landen. Corona zal langzaam maar zeker een normale ziekte worden zoals vele andere.”

Xue WangInternational Business-student Xue Wang zit in een soortgelijke situatie. Haar ouders wonen weliswaar in Spanje, maar ook zij heeft familieleden in China die ze momenteel niet kan bezoeken.

“Ik ben hier sinds augustus. Daarvoor woonde ik in een Spaans dorpje genaamd Roquetas de Mar, in het zuidoosten van het land. Mijn familie verhuisde daar in de jaren ’90 heen en opende een restaurant.”

Vrijheid kwijt
De rest van haar familie woont in het zuidoosten van China, in de provincie Zhe Jian. Hen bezocht ze voor de pandemie eens in de twee jaar. “Maar nu heb ik ze al jaren niet gezien. De laatste keer was in oktober 2019.”

Een hereniging gaat er voorlopig waarschijnlijk niet komen. “Dit jaar in ieder geval niet. De situatie in China is nog steeds niet goed en we willen voorkomen dat als we daar eenmaal zijn, we niet meer terug kunnen vliegen. Ik weet inmiddels hoe dat voelt.”

Xue vreest dat de pandemie nog lang niet ten einde loopt. “Er komt elke keer weer een andere variant van het virus bij. Elke keer weer besmettelijker. Mensen denken dat het allemaal voorbij is, maar ik vind dat we nog steeds voorzichtig moeten zijn.” [Karen Luiken]