november

Zorg voor mensen vertalen in business en cijfers

Stijgende zorgkosten, nieuwe technologie en een afnemende baangarantie. Studenten in de paramedische zorg moeten steeds ondernemender zijn. Fontys Paramedische Hogeschool helpt hen hierbij door ze uit te dagen met de Care Professional as Entrepreneur (CPE) Challenge: vierdejaarsstudenten schrijven hun eigen businessplan en pitchen dat bij echte financiers.

Bij deze challenge worden de deelnemende studenten gecoacht door consultants van de Rabobank. Naast twee vaste feedbackmomenten kunnen de studenten met vragen over de businessplannen terecht bij de consultants.

De ideeën
Fysiotherapeuten in spé Nory en Tom schrijven samen Tom (links) en Noryeen businessplan voor een fysiopraktijk speciaal voor crossfit-atleten. “We hebben voor crossfit gekozen, omdat we dat zelf ook leuk vinden om te doen”, vertelt Nory.

“Eerst wilden we een fysiopraktijk voor crossfit- én voetbalatleten opzetten, maar tijdens onze marktanalyse kwamen we erachter dat daar geen markt voor is. Professionele voetballers hebben vaak al een eigen fysiotherapeut”, legt hij uit.

Bewustwording
Logopediestudenten Amber en Anne willen preventieve stembehandelingen voor docenten in de praktijk brengen.

“Op vervolgonderwijs wordt er nog geen preventieve stembehandeling aan docenten gegeven”, vertelt studente Amber. “We willen eerst voor bewustwording zorgen door campagnes en online voorlichtingen. Bewustwording is denk ik heel belangrijk bij preventie.”

Marktanalyse
Het schrijven van een businessplan was volgens Nory meer werk dan ze hadden verwacht. “Zo’n marktanalyse gaat veel dieper dan wij hiervoor dachten. Het is niet alleen even kijken of ergens vraag naar is”, vertelt hij. “Daarnaast moesten we ook al berekenen hoeveel winst we met ons businessplan zouden gaan maken. Dat was ook best veel werk.”

Amber is het Amberhier mee eens. “Er zijn heel veel factoren waar je rekening mee moet houden bij een marktanalyse. Je moet bijvoorbeeld het financiële plaatje uitwerken en het idee concreet maken”, vertelt ze.

Financiële plaatje
“We hebben docenten en ondernemers gesproken, onderzoeksites gelezen om voorkennis op te doen, er staat een gesprek met een directeur gepland en we hebben het financiële plaatje voor de scholen uitgewerkt.”

Zo’n financieel plaatje bestaat uit de kosten van verzuim door stemklachten en wat de preventieve behandelingen uiteindelijk op zouden leveren als deze aanslaan. “Bij ons project is het van belang om vooral de doelgroep te benaderen, om de behoefte in kaart te brengen.”

De businessplannen van de andere studenten gaan over wat het betekent zzp' er te zijn, of het loont om een kleine praktijk aan huis te beginnen en één van de studenten wil een psychisch-somatisch georiënteerde fysiopraktijk beginnen. Sabine droomt van een eigen bedrijf in orthopedische technologie voor honden en katten. Een student podotherapie onderzoekt of de praktijk die hij met zijn moeder heeft beter en moderner kan. Een ander is bezig met de mogelijkheden van 3D-geprinte gipsen.

Businessplan pitchen
Op 30 november wordt de CPE Challenge afgesloten met het pitchen van de businessplannen. Een vakjury van experts op het gebied van financiën, MKB en zorgverzekeraars bepaalt welke student de CPE Challenge 2018 wint. De winnaar krijgt coachingsuren door Fontys Centrum voor Ondernemerschap en van de Rabobank, om het winnende businessplan een extra zetje te geven. [Sanne Compiet]