oktober
2022

Zo ziek dat je moet stoppen met je studie

Je zo slecht voelen dat je je studie bij Fontys niet langer volhoudt. Alexia Polichronis weet hoe dat is. Zij lijdt aan verschillende ziektes en moet daarom noodgedwongen haar opleiding Communicatie stopzetten.

Alexia is 27 jaar oud en woont samen met haar vriend en kater in een appartement in Valkenswaard. Voor de buitenwereld ziet haar leven er misschien rooskleurig uit, maar mensen die haar goed kennen, weten dat er meer aan de hand is.

De twintiger kampt al jaren met Myalgische Encefalomyelitis, Fibromyalgie en Scoliose. De eerste diagnose kreeg ze op 4-jarige leeftijd. “Toen hoorde ik dat ik Scoliose had, een verkromming van de wervelkolom. Op 11-jarige leeftijd ben ik geopereerd en zijn er pinnen in mijn rug gezet. Sindsdien kamp ik regelmatig met rugpijn.”

Tweede diagnose
Toen Alexia dertien à veertien jaar oud was, kwam er een nieuwe diagnose bij: Myalgische Encefalomyelitis (ME), een complexe multisysteem ziekte die verschillende systemen in het lichaam aantast. “Het hoofdkenmerk daarvan is inspanningsintolerantie, waardoor elke vorm van inspanning mij heel ziek kan maken”, legt ze uit.

Alexia Polichronis“Het lichaam herstelt niet van rust en slaap. Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat ik een energiebeperking heb.” Andere symptomen zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, concentratie- en geheugenproblemen, pijnlijke spieren en gewrichten en hartkloppingen.

Als rotte kers op de taart kwam er vijf jaar geleden ook nog de diagnose Fibromyalgie bij, een reumatische aandoening in de weke delen van het lichaam. Verzuring, pijn en stijfheid in de spieren zijn zaken waar Alexia regelmatig mee te maken heeft.

Tegendeel bewezen
Op de middelbare school kreeg de Brabantse te horen dat ze vanwege haar gezondheid nooit een mbo-opleiding zou kunnen doen. Dat tegendeel heeft ze inmiddels keihard bewezen. Ze heeft drie mbo-diploma’s op zak en is zelfs aan twee hbo-studies begonnen. ICT was de eerste, Communicatie de meest recente. Beide opleidingen heeft ze helaas niet af kunnen maken.

“Er zijn in de afgelopen jaren veel dingen gebeurd die mijn ziekte hebben verslechterd”, vertelt Alexia. “Vermoedelijk twee corona-infecties en een ME crash in 2019.” Tijdens zo’n crash worden de klachten erger en kun je ernstige vermoeidheid ervaren. Herstellen kan dagen, weken of zelfs nog langer duren.

“De belastbaarheid die ik kan verdragen is sindsdien lager geworden”, vervolgt Alexia. “Door mijn energiebeperking lukt het niet om alles te combineren. Ik moet elke dag kiezen waar ik mijn energie aan uitgeef en als ik over mijn grens ga, kan ik uren tot weken of zelfs maanden heel ziek zijn.”

Uitputtingsslag
Studeren bij Fontys zit er niet langer in. Een student moet immers een bepaald aantal uren aan een opleiding besteden en Alexia krijgt het niet voor elkaar om aan die verwachting te voldoen. Bovendien is iedere dag op school een zware uitputtingsslag. Hoofdpijn, zwakke spieren, oververmoeidheid, rugpijn of overgeven. Het zijn slechts enkele van alle klachten waar ze na een paar lesuren rekening mee moet houden.

Stoppen dus. En snel ook. Want gezondheid gaat boven alles. Alexia: “Niets is zo belangrijk als jijzelf. Het leven brengt zoveel met zich mee en er wordt vaak van je verwacht dat je het allemaal maar kan op de snelheid die de maatschappij heeft bedacht. Soms is het nodig om even stil te staan en van een afstand te bekijken of hetgeen waar je nu mee bezig bent, nog wel goed voor jou is. Dat betekent niet dat je meteen met alles moet stoppen, maar je hoeft niet dezelfde weg te volgen als de mensen om je heen. Soms kan een langere of kortere weg je dichter bij je doelen brengen.”

Onzekere toekomst
Met Alexia gaat het sinds haar keuze om te stoppen bij Fontys een tikkeltje beter. “Ik kamp met gezondheidsproblemen, zowel fysiek als mentaal, dus het is een redelijke achtbaan van ups en downs. Maar sinds recente veranderingen ervaar ik meer rust.”

Haar toekomstplannen? Daar houdt ze zich niet zo mee bezig. “Ik heb heel veel plannen, maar weet niet welke realistisch zijn. Ik durf niet ver in de toekomst te kijken omdat door mijn gezondheid altijd alles anders kan lopen. Op dit moment wil ik gewoon een leuke baan met de diploma’s die ik al heb. Gelukkig worden. Hoe dat er voor mij dan ook mag uitzien.” [Karen Luiken]

janneke
2022
ik ervaar wel verlichting van de fibro met enkele supplementen waaronder de fibrofit