Tilburg,
maart

Zo vrij als een student

Student zijn heeft veel voordelen. Je hoeft niet gezond te eten, je hoeft geen 8 uur per dag te slapen en mensen verwachten vooral niks van jou. Want je bent toch maar 'die student’. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog steeds het lichaam en de gezondheid van een jong adolescent, dus jouw lever en brein kunnen het leven nog aan.

Maar het allergrootste voordeel aan student zijn, is dat je praktisch het hele jaar vakantie hebt. Elf weken vakantie in totaal slaat natuurlijk helemaal nergens op.

En vooral: het bereidt je totáál niet voor op de toekomst. Want van elf vakantieweken, ga je naar ongeveer elf vakantiedagen per jaar. Toch wel een verschilletje. Vooral gezien het feit dat mensen ook graag even de échte zon op gaan zoeken in het zuiden. Trek die dagen eraf en je vrije dagen zitten er al praktisch op...

Nu ik een grotemensenbestaan met een grotemensenbaan heb, is dat wat ik het meeste mis: mijn vakanties. Mensen die praten over ‘de zomer’ benijd ik. Want ik heb geen zomer in mijn leven. Ja, een zomer achter glas. Binnen vier muren. Mijn zomer bestaat in juni, juli en augustus uit de zaterdag en zondag. En dat zijn dan dus ook standaard de dagen dat het regent of het weer niet meer lekker is.

Het is hartstikke leuk om geld te verdienen en dat het iets meer is dan die 200 euro per maand die je ontving via je studentenbijbaan. Maar het is dan wel leuk om dat geld uit te kunnen geven aan een terrasje. Of aan strandspullen, zonder dat je denkt: ‘voor die ene dag in het jaar dat ik hier tijd voor heb is deze aanschaf nogal onnozel’.

Soms zou ik willen dat ik voor altijd student kon zijn. Of dat het 365 dagen per jaar mooi weer is. Dan heb ik namelijk 104 dagen zomer.

Jacky Eickes is journalist, afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron, maar schrijft ook elders al dan niet digitale kolommen vol.