Eindhoven, Venlo, Tilburg, Sittard,
april

Zo houden we thuis de moed erin

Door de coronacrisis zijn medewerkers en studenten van Fontys nu ruim een maand aan huis gekluisterd. Het gemis aan directe contacten met collega’s en mede-studenten laat zich met het verstrijken van iedere week steeds iets sterker voelen. Tegelijk maakt dit bij opleidingen en diensten een bijzondere vindingrijkheid los.

Van alles organiseren ze om de ‘thuiszitters’ bij hun werk en studie betrokken te houden. Zo zijn videoverbindingen niet alleen handig voor colleges en vergaderingen, je kunt er ook uitstekend online vrijdagmiddagborrels (vrijmibo’s) mee houden. Bij Fontys in Venlo is er ook wekelijks een online lunch.

De Fontys Dienst Studentenvoorzieningen heeft op zijn intranet een rubriek ‘Ondertussen bij … thuis’. Daarin delen medewerkers verhalen over hoe het (thuis) met hen gaat.

Chocola blijkt ook een probaat middel Bakwedstrijd bij ACIom de moed erin te houden. Immers, van pure chocola is bekend dat dit het stress-stofje cortisol bestrijdt. Rond de paasdagen zijn er dan ook opvallend veel chocolade eieren en repen bij Fontys-medewerkers thuis bezorgd. Voor enkelen waren er Kanjers-stroopwafels, want zo’n betiteling doet een mens ook goed.

Hart onder de riem
"Juist nu moeten we, meer dan ooit, contact houden met de mensen die thuis zitten”, vindt Judith Tollig, communicatieadviseur bij Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken. Normaal verstuurt deze Fontys-dienst om de vier weken een nieuwsbrief. Die frequentie is flink opgeschroefd: twee keer per week wordt nu een speciale corona-nieuwsbrief uitgebracht.

Tollig: “Natuurlijk is die bedoeld om collega’s te informeren over maatregelen. Maar we willen ze eveneens een hart onder de riem steken, bijvoorbeeld met een woordje van het managementteam. We brengen elke keer iets luchtigs en geven tips, onder meer hoe ze met elkaar in contact kunnen blijven. Dat kan via een WhatsApp-groep, maar ik heb ook al eens een online pubquiz gehouden.”

Moed inspreken
De opleidingen hebben behalve met medewerkers ook te maken met studenten die nu thuis of op hun kamer zitten. “Sommigen hebben het écht lastig met deze situatie”, heeft docent Commerciële Economie Dick van Lisdonk ervaren. Om ze een 'You’ll never walk alone-moment’ te geven, monteerde hij een video waarin collega’s studenten moed inspreken. En toezingen!

“Mijn vrouw is ook hbo-docent”, aldus Van Lisdonk. “Toen onze twee kinderen thuis moesten blijven, hadden we wel de helft meer werk aan online colleges geven maar de helft minder tijd daarvoor. Veel collega’s die ik sprak, worstelden daar ook mee. We hadden dus met z’n allen een boost nodig.”

De docent moet eerlijk toegeven dat het idee voor deze video is geleend van International Business en van Communicatie. Dat zijn, net als Commerciële Economie opleidingen van Fontys Hogeschool Economie en Communicatie in Eindoven. “Zie het als een gekkigheidje dat in een moeilijke periode even een beetje positieve energie geeft.”

Tekst gaat verder onder de video

Spotify
Muziek als troost. Misschien is dat ook wel de gedachte achter de playlist ‘Fontys @Home’, die op muziekstreamingsdienst Spotify is gezet door medewerker Kim van Deursen van Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek. En wat te denken van de bakwedstrijd die Fontys Academy for Creative Industries (ACI) op Instagram plaatste?

Of van de Quarantine Bingo die ze bij Fontys in Venlo maakten? Ook in Limburg wordt het nodige bedacht om collega’s betrokken 'Quarantine Bingo' in Venlote houden. Behalve de al genoemde online lunch en vrijmibo’s gaat er deze week iets bijzonders gebeuren, vertelt medewerker marketing en communicatie Anita Hammans: “We gaan online afscheid nemen van een collega, compleet met muziek en een quiz.”

In juni is nog een ‘terrasdate’ gepland met haar eigen team, aldus Hammans. “Uiteraard onder het voorbehoud dat de horeca dan weer open is.”

Verrassing
Fontys Lerarenopleiding Sittard en Fontys Hogeschool Engineering in Eindhoven houden het nog even spannend. Die melden dat zij nog een verrassingsactie in petto hebben voor de mensen thuis waarover ze op dit moment nog niet kunnen uitweiden … [Tim Durlinger]

Op de pagina Aandacht voor elkaar heeft Fontys voorbeelden verzameld van dit soort initiatieven.