maart

“Zo fijn dat we met z’n allen weer mogen hockeyen”

Na een strenge lockdown die maandenlang duurde, is het voor studentensportverenigingen eindelijk zo ver: ze mogen weer in teamverband sporten. In Tilburg staat studentenhockeyvereniging SHOT te springen om vanavond te beginnen.

De leden van de vereniging zijn blij dat ze weer mogen trainen. “Ik keek er persoonlijk heel erg naar uit, maar ik denk dat dat voor iedereen wel geldt”, vertelt Maaike Willekes, secretaris van SHOT.

Bij de vereniging hockeyen studenten van Fontys en Universiteit Tilburg. Er kwamen vanuit de leden veel positieve geluiden op het nieuws dat de Maaike Willekestrainingen weer beginnen. “Ze willen graag weer iets doen en lekker hockeyen.”

Jelle Oosterveld is trainer bij SHOT en studeert journalistiek bij Fontys. Ook hij is blij dat de trainingen na al die maanden onverwacht weer begonnen zijn.

“Het is fijn dat we met z'n allen weer mogen hockeyen, maar het is ook wel een beetje vreemd om na zo’n lange tijd weer hier op het hockeyveld te staan.”

Maatregelen
Tijdens de trainingen gelden wel de nodige maatregelen. Zo mag niemand van 27 jaar of ouder komen trainen. Ook mogen de leden niet veel te vroeg aanwezig zijn en niet blijven hangen na de training.

Tijdens de uitleg, of wanneer ze het veld op gaan, moeten ze minimaal anderhalve meter afstand houden. Als ze bezig zijn met een oefening geldt de afstandsregel niet.

Deze maatregelen vergen aanpassingsvermogen van iedereen die komt trainen. “Ondanks alles weet iedereen Jelle Oostervelddat het belangrijk is om de maatregelen na te leven. Onbewust is iedereen ermee bezig”, vertelt Willekes.

De trainers houden tijdens het sporten ook een oogje in het zeil. Oosterveld vindt het met de maatregelen ook goed te doen. “We mogen in principe alles doen tijdens het sporten, want dan hoeven we geen anderhalve meter afstand te houden.”

Alternatieven voor oudere leden
Alle leden van 27 jaar en ouder zijn uitgesloten van de trainingen. De vereniging heeft nagedacht over een alternatief plan, maar online trainingen voor deze groep zagen ze niet zitten.

“Hockey is heel lastig om online te geven. Je hebt voor de sport veel materialen en voldoende trainingsruimte nodig”, zegt Willekes.

Het sportcentrum heeft voor deze groep sporters wel een ander alternatief. Sporters kunnen met maximaal twee personen een kwart van het hockeyveld reserveren en samen gaan trainen. Zij moeten dan wel gedurende het sporten álle maatregelen naleven. [Sanne van der List]