februari

Zingend staken op het Malieveld

Tijdens de landelijke onderwijsstaking, op 15 maart in Den Haag, leveren zo’n vijftig Fontys-studenten van de pabo’s en lerarenopleidingen een podiumbijdrage. Docent Ronald Keurentjes: “Een mooie gelegenheid om te laten zien hoe mooi ons vak is.”

Voor de pabo-studenten valt de stakingsdatum midden in de stageweek. “Basisscholen waar onze studenten stage lopen, zijn dicht. Dat geeft hen de gelegenheid om met ons mee de bus in te gaan”, vertelt Ronald Keurentjes, docent op Fontys Hogeschool Kind en Educatie (FHKE), waar de pabo’s onder vallen.

Oproep
In de wandelgangen van FHKE, met vestigingen in Venlo, Eindhoven, s-Hertogenbosch, Tilburg en Veghel, hing de afgelopen weken de oproep: ‘Vind je het leuk om aandacht te vragen voor het vak van leerkracht? Kom mee het podium op tijdens de stakingsactie op het Malieveld’.

“We hebben een zangeres, een violist en een gitarist”, licht Keurentjes toe. “Het lijkt ons fantastisch om op een podium te staan voor ongeveer vijftigduizend leerkrachten en hen te laten zien: zo mooi is ons vak.” Ook hijzelf staat 15 maart op het podium.

Het initiatief om gezamenlijk naar Den Haag te gaan, komt overigens van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Het zijn studenten, docenten, maar ook andere medewerkers die studenten opleiden. “Daarmee is de staking een verbindende activiteit voor alle betrokkenen vanuit Fontys.”

Unicum
Over verbinding gesproken: het feit dat 15 maart álle sectoren, van basisschool tot universiteit, in staking gaan is een unicum in het Nederlandse onderwijs. Op het Malieveld demonstreren leraren en docenten voor maatregelen tegen de hoge werkdruk en voor een investering van 2,9 miljard euro.

Binnen het hbo pleit bijvoorbeeld de Algemene Onderwijsbond (AOb) voor meer budget om de toename van het aantal studenten te ondervangen. Ook vindt de bond dat de verplichte masterbevoegdheid die inmiddels van hbo-docenten geëist wordt, automatisch moet leiden tot opschaling naar (minimaal) schaal 11.

Eigen rekening
100 procent steun is er overigens niet. Net als het College van Bestuur van Avans heeft ook Fontys besloten de landelijke onderwijsstaking op 15 maart niet te ondersteunen. Deelname komt voor eigen rekening, meldt Sander Peters, namens het College van Bestuur (CvB) van Fontys.

"Het CvB heeft deze beslissing niet genomen om het staken te ontmoedigen, maar omdat stakers al een vergoeding uit de stakingskas krijgen van de bonden. Dat geldt voor leden, maar dat is waarschijnlijk het grootste deel van de stakers." [Femke Molenaar]