april

Zichtbaarheid Fontys Helpt kan beter, vinden studenten

Studentenwelzijn staat hoog in het vaandel bij Fontys. Of het nu gaat om een specifieke hulpvraag of begeleiding bij de studie, daarvoor is zo’n zes jaar geleden Fontys Helpt in het leven geroepen. Maar de vindbaarheid en zichtbaarheid van de website kunnen beter, vinden studenten.

Fontys Helpt is gestart in 2016 om studenten met een hulpvraag op een centrale plek van informatie te voorzien. Dus niet versnipperd per instituut, maar één website met informatie en contactpersonen van tweedelijnsbegeleiding. Tijdens de coronacrisis maakte de website een vliegende start, studenten maakten er dankbaar gebruik van.

De laatste maanden kwamen meerdere signalen binnen dat studenten de website Fontys Helpt (Helps, voor de Engelstalige versie) niet goed genoeg kunnen vinden. De zichtbaarheid en vindbaarheid binnen de instituten kunnen beter, vinden ze. Dat blijkt onder meer uit input vanuit de studentenfractie van de medezeggenschapsraad en uit een afstudeeropdracht van studenten van Fontys FHEC.

Op basis van deze bevindingen is de werkgroep, die bestaat uit collega’s van marketing en communicatie en studentenvoorzieningen, aan de slag gegaan met een verbeterslag, laat Kim Meijer-Ricker van dienst Studentenvoorzieningen weten. “We zijn bezig met het verbeteren van de structuur van de website, zodat de content beter vindbaar is. De afgelopen jaren zijn we qua inhoud erg gegroeid met het gevolg dat de oude structuur niet meer goed werkte.”

Beestje bij de naam noemen
Daarnaast is het belangrijk dat de juiste termen worden gebruikt voor het vinden van de juiste informatie en dat het voor de student duidelijk is waar deze over gaat. “Hierbij willen we rekening houden met inclusiviteit in taalgebruik en er tegelijkertijd geen doekjes om winden”, aldus Meijer-Ricker.

Kim Meijer-RickerEen voorbeeld is de term ‘functiebeperking’. “We hebben gekeken naar hoe andere onderwijsinstellingen dit noemen, bijvoorbeeld ‘onbeperkt studeren’. Van studenten kregen we echter steeds terug: noem het beestje bij de naam. Een ander voorbeeld is ‘steuntje in de rug’. Dat is cryptisch en geen taalgebruik waar studenten op aanslaan.”

De werkgroep is ook actuele thema’s gaan oppakken via Fontys Helpt, zoals het aanbieden van lichttherapie in de donkere maanden en menstruatiearmoede. “Wij informeren onze studenten over de mogelijkheden via bijvoorbeeld het Armoedefonds.”

Gemiddeld per maand heeft Fontys Helpt zo’n 14.000 paginaweergaven. In de afgelopen maanden is het bouncepercentage blijven dalen, wat inhoudt dat bezoekers vaker meerdere pagina’s bezoeken tijdens hun bezoek aan Fontys Helpt. Ook is de gemiddelde tijd op de pagina omhooggegaan.

Informatie en inspiratie
De online zelfhulpmodules die in maart zijn gelanceerd, worden goed gevonden. Bezoekers blijven op deze pagina langer hangen dan gemiddeld. Daarnaast worden pagina’s over onder meer trainingen, collegegeld (specifiek betalingsachterstand), het inloopspreekuur van de studentendecaan, medezeggenschap en participatie, IT-ondersteuning en studeren met een functiebeperking, persoonlijke en bijzondere omstandigheden en studievertraging of switchen goed bezocht.

Thema’s waarop studenten het vaakst een studentcoach of een verwijzing naar de studentendecaan, studentpsycholoog en studiekeuzeadviseur vragen, zijn angst en paniek, motivatie en stress en concentratie en uitstelgedrag.

Toch is Fontys Helpt allang geen plek meer waar studenten alleen met problemen terechtkunnen, constateert Meijer-Ricker. “Fontys Helpt gaat verder dan studentenwelzijn an sich. Waar het startpunt was om een platform te zijn voor studenten met hulpvragen, gaan we meer naar een website waar studenten ook terechtkunnen voor praktische informatie en events en geïnspireerd kunnen worden in de community’s.” [Marieke Verbiesen]

Studentenwelzijn bij Fontys

In het eerste jaar van de studie wordt de student gekoppeld aan een studentcoach. De coach is het eerste aanspreekpunt voor (studie)keuze vragen en volgt de prestaties en geeft waar nodig handige tips en advies. Soms is er extra hulp nodig naast de begeleiding vanuit de opleiding of de studentcoach. Dan biedt Fontys meer hulp via Fontys.nl/helpt, de website voor vragen, ondersteuning, praktische info en inspirerende initiatieven.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd