Zichtbaarheid CMR 'moet en kan beter'

Tot 2 juni kan gestemd worden op de studentenvertegenwoordiging in de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) van Fontys. De CMR-verkiezingen staan doorgaans niet bij veel studenten bovenaan op hun prioriteitenlijstje: vorig jaar nam slecht 4,1 procent de moeite om online te stemmen. “We zijn totaal niet zichtbaar genoeg. Dat moet en kan beter”, meent Thyme van den Beuken, voorzitter van de CMR-studentenfractie.

Het zijn deze week tussentijdse verkiezingen, wat betekent dat vier vrijgekomen zetels gevuld mogen worden (van de in totaal 13 zetels tellende studentenfractie). In totaal hebben 29 studenten zich kandidaat gesteld.

Studenten moeilijk te bereiken
De CMR is voor veel studenten -helaas- onbekend terrein, vertelt Thyme. “Studenten hebben niet door wat we allemaal doen, we kunnen ze moeilijk bereiken. Dat is jammer, want we zitten er namens alle studenten van Fontys. We willen juist van hen horen wat er speelt en hoe zij over zaken denken.”

Het is volgens Thyme ergens ook logisch dat studenten weinig betrokken zijn: "Studenten zijn druk met hun studie en hun carrière, en zien niet  direct in wat de CMR voor hen voor nut heeft."

Bovendien is het voor studenten lastig om op de hoogte te blijven. Wie wil weten over welke onderwerpen de CMR zich de afgelopen tijd heeft gebogen, moet zelf via de portal de notulen en vergaderstukken doorspitten. "Dat nodigt niet echt uit om betrokken te raken. We zijn wel actiever geworden op social media. Maar als ik dan een Instastory maak over een besluit dat in de CMR is genomen, wordt dat door maar 200 mensen bekeken, waarvan de helft medewerker van Fontys is. Studenten zijn gewoon moeilijk te bereiken.”

Uitslovers
De geringe aandacht voor medezeggenschap is niet iets dat alleen binnen Fontys speelt, maar wat overal in het hbo moeizaam loopt, vertelt Thyme. “Bestuurswerk wordt gauw geassocieerd met taai jargon en uitslovers, en wordt als een apart wereldje gezien. Het is dus echt aan ons om veel studentgerichter te worden.”

”Wij moeten er juist voor zorgen dat we studenten niet opzadelen met moeilijke taal, maar ze laten zien dat wij dit werk voor hen doen. Het zou mooi zijn als ze de CMR zien als een informeel, toegankelijk aanspreekpunt waar zij heen kunnen wanneer zij tegen dingen aanlopen – misschien kunnen we iets voor ze betekenen.”

Veel internationale studenten verkiesbaar
Relatief veel internationale studenten zijn dit jaar geïnteresseerd in een plekje in de CMR. Van de 29 man op de kieslijst zijn er zeker 6 internationale studenten als kandidaat aangemeld. Een van hen is de Duitse Lukas Gehra (21), eerstejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Eindhoven. Waarom er relatief veel internationale studenten op de kieslijst staan, weet hij niet precies. “Maar internationale studenten kiezenLukas Gehra wel heel bewust voor een Nederlandse onderwijsinstelling en studie. Ze zijn daarmee misschien net wat toekomstgerichter, en meer met hun CV en professionalisering bezig.”

Ook Lukas merkt dat de verkiezingen weinig leven onder studenten: “De meesten die ik spreek weten niet wat de CMR is. Het wordt ook niet echt gepromoot. Studenten hebben een keer een email gekregen, maar die zien ze al snel over het hoofd.”

Geen promotiebudget
Het is misschien ook niet zo vreemd dat er doorgaans zo weinig studenten voor de CMR gaan stemmen. Lukas: “Er is geen promotiebudget voor de kandidaten, dat is wel een beetje gek. Ik heb daarom maar uit eigen zak posters laten printen bij een drukkerij. En ik probeer via mijn netwerk mensen aan te spreken en te overtuigen om op mij te stemmen.”

Er kan tot en met 1 juni online gestemd worden op de kandidaten voor de studentenfractie. Op 3 juni wordt de uitslag bekend gemaakt. [Eva Witte]