Tilburg,
april

Zeynep Dag verovert de wereld met haar stilletto's

Doe waar je gelukkig van wordt en werk keihard, luidt het devies van schoenontwerpster Zeynep Dag (28). In 2012 studeerde ze af aan de Fontys-opleiding Art, Communication and Design in Tilburg. Daarna timmerde ze aan de weg met de succesvolle schoenenlijn Alzúarr. Onder meer Beyoncé, Rihanna en Kylie Jenner vielen al voor haar sierlijke stiletto’s.

Tijdens haar studietijd op de FHK (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) viel Dag al op in haar strakke jurkjes, hakken en make-up. “Ik liep er als een soort chique vrouw tussen”, vertelt ze. Ook nu weer: gestoken in een knalrood pak met zilver-rode stiletto’s eronder ziet ze er tot in de puntjes verzorgd uit als we afspreken op de FHK voor een interview.

“Schoenen zijn echt mijn obsessie, dat gaat nergens meer over”, vertelt Dag lachend. “Op kantoor zeggen ze dat ik praat over schoenen alsof het mijn kinderen zijn. Hakken zijn voor mij een symbool van kracht en vrouwelijkheid. Op dagen dat ik me het slechtste voel, draag ik mijn hoogste hakken. Dan voel ik me juist sterker.”

Hoe belangrijk schoenen nu ook voor haar mogen zijn, een carrière als schoenenontwerpster had Dag in de beginjaren van haar studie niet voorspeld. Ze koos voor een studie Art, Communication and Design aan Fontys, met de gedachte om modeontwerpster te worden, maar kwam halverwege haar studie erachter dat modeontwerpen toch niet bij haar paste.

Bruidsfotografie
“Ik probeerde vanalles. Van bruidsfotografie tot kunst in de openbare ruimte tot schilderen. Maar ik had nergens het gevoel bij dat dat hem zou worden. Ik zat heel slecht in mijn vel omdat ik totaal niet wist wat ik wilde.”

Uiteindelijk was het een docent die Dag op het juiste pad hielp. “Hij zei: leg al je werk eens voor je en kijk waar je echt mee bezig bent. Toen bleek dat het eigenlijk altijd schoenen waren, die kwamen op de een of andere manier in al mijn werk terug.”

“Ik kon nog geen schoen tekenen, wist niks over materialen of trends. Stage is daarin zo belangrijk geweest voor mij. Tijdens mijn stage in het derde jaar bij een schoenbedrijf heb ik alles geleerd, van het ontwerpen tot het produceren tot de verkoop van schoenen.”

Om extra ervaring op te doen, werkte Dag naast haar studie in de weekenden en avonduren bij een kinderkledingbedrijf en ging ze aan de slag als freelance schoenontwerpster.

Motiverende docenten
Na een master kunstgeschiedenis in Utrecht keerde Dag weer terug naar haar oude opleiding in Tilburg, maar dit keer om vóór de klas te staan, als docent kunstgeschiedenis.

“Het docentenvak heeft mij altijd getrokken, docenten spelen zo’n belangrijke rol. Op het vmbo was er een docent die in mij geloofde en speciaal toetsen voor mij ging maken zodat ik naar de havo kon.

Op de havo had ik een docent die zo gepassioneerd over kunstgeschiedenis praatte, dat er een hele nieuwe wereld voor mij openging. En ook op het hbo heb ik een docent en directeur gehad die in mij geloofden en mij wisten te motiveren. Leraren hebben zo’n belangrijke functie, dat heeft me altijd getriggerd om ook zelf het onderwijs in te gaan.”

Fashion Academy
Lesgeven doet Dag nog steeds, maar nu op Avans Hogeschool als docent Business. Sinds januari runt ze ook nog haar eigen Business and Fashion Academy, waar mensen worden bijgespijkerd over ondernemen in de modewereld. En dat allemaal naast haar eigen succesvolle schoenenmerk Alzúarr, dat ze twee jaar geleden lanceerde.

De derde bestelling die binnenkwam, was van Rihanna, die maar liefst zeven paar bestelde. “Ik dacht: wat overkomt me nu? Nadat mensen hoorden dat zij mijn schoenen draagt, loopt het als een speer”, vertelt Dag. Naast een showroom in Parijs opent Alzúarr binnenkort een nieuwe winkel in Qatar.

Keihard werken
De afgelopen jaren was het voor Dag hard werken om alle ballen in de lucht te houden. “Als je echt grote dromen en ambities hebt, wat dan ook, moet je niet hard werken, maar je moet keihard werken. Ik ben veertien kilo afgevallen sinds ik een eigen bedrijf heb.”

Hoe druk Dag het ook heeft, familie staat altijd bij haar op nummer één, vertelt ze. “Als mijn moeder belt, neem ik altijd op, ook al zit ik in een belangrijke meeting. Ik wil niet zo’n vrouw zijn die op haar veertigste zegt: ik heb veel bereikt, maar heb mijn familie compleet verwaarloosd. Gelukkig is mijn familie wel wat gewend, ze zijn zelf ook allemaal ondernemers.”

Is Dag niet bang dat al dat timmeren aan talloze verschillende projecten en ondernemingen op den duur zijn tol gaat eisen? “Op de dag dat ik mijn werk ga ervaren als stressvol, geloof ik wel dat ik overspannen kan raken, maar niet zolang het mijn passie is. Het voelt voor mij niet als werken. Hetzelfde geldt voor lesgeven. Ik heb nooit in mijn leven het gevoel gehad dat ik aan het werken was.”

“Dat kan ik anderen ook op het hart drukken: doe waar je gelukkig van wordt, ga je obsessie achterna. En als je niet weet wat je wilt: probeer ontzettend veel. Dat heb ik ook gedaan toen ik het tijdens mijn studie niet meer wist. Probeer van alles, doe het gewoon. Je verliest er niets mee.” [Eva Witte]