Eindhoven,
02
september
2020
|
17:50
Europe/Amsterdam

Zelfs surrogaat-Tour de France interessant voor sponsors

Voor het eerst in 117 jaar beleeft de Ronde van Frankrijk een septembereditie en zien we renners met gesponsorde mondkapjes. Leidt corona niet af van de aandacht die merken als Jumbo en Sunweb normaal ten deel valt bij het grootste wielerevenement ter wereld? “Sponsors zijn vooral blij dat we weer aan het fietsen zijn”, zegt docent Sportbusiness Hugo Gruijters.

Alles is anders dit jaar, vindt ook Gruijters, docent Sportbusiness aan Fontys Economische Hogeschool Tilburg. “Bij de Tour hoort een relaxed vakantiegevoel. Vaak ben ik dan in Frankrijk en pik een etappe mee.

Dit jaar niet - zoals het commentaar van Maarten Hugo GruijtersDucrot niet langer vanaf een bergflank komt, maar vanuit de studio. En traditionele volgprogramma’s als NOS De Avondetappe het moeten doen zonder adembenemende Franse decors. “Tja, veel aanpassingen voelen toch een beetje surrogaat.”

Boodschap
Waar de vaste volgers misschien wat onthand zijn door de gevolgen van de coronacrisis voor de Tour, hebben de wielersponsors misschien pas echt reden tot klagen. Zij missen veel van de exposure die ze in andere wielerzomers wel krijgen.

“De meeste mensen zijn weer aan het werk. Dat betekent dat er waarschijnlijk minder tv-kijkers zijn dan anders. Maar dat kan eventueel weer worden gecompenseerd door internet en radio. Ik ben wel benieuwd of we bij die kanalen dit jaar een toename zien.”

Een groter manco voor partijen als Jumbo-Visma, Sunweb en Trek is dat ze hun sponsorschap niet ter plekke kunnen verzilveren. “Normaal worden relaties in Frankrijk uitgebreid gefêteerd. Die mogelijkheid is er nu minder.”

Volgens Gruijters moet je je als sponsor ook terdege afvragen wat de Tour in deze uitgeklede vorm overbrengt. “Het is nu niet het vertrouwde sportfeestje en dat heeft zijn weerslag op de sponsor. De ‘boodschap’ van de Tour in deze vorm is niet zozeer negatief, maar het straalt een soberheid of fletsheid uit die je als sponsor misschien niet zoekt.”

Overleven
Toch wegen zulke ‘kleine’ nadelen niet op tegen de voordelen. “Dat de grote, klassieke wedstrijden alsnog doorgaan, is voor de sponsors cruciaal. Zonder podium om je merk te laten zien haken vroeg of laat alle geldschieters af.”

Gruijters wijst erop dat de wielrennerij voor 90 procent afhankelijk is van sponsorbijdragen. In die sport ontbreken immers Jumbo Visma-renners (foto uit archief)de toeschouwersrecettes en de tv-gelden, die het profvoetbal kan bijschrijven als inkomstenbron.

“Het plannen van deze koersen door Tourorganisator ASO en wielerfederatie UCI is dus puur een kwestie van overleven. Als je twee jaar geen wedstrijden zou hebben, hou je geen professionele wielersport meer over.”

Parijs is nog ver
Gruijters verwacht dat deze rare Tour gewoon Parijs gaat halen. Het feit dat elke ploeg die twee coronagevallen (onder renners of staf) heeft naar huis moet of dat mogelijk de Franse overheid zich ermee gaat bemoeien, ziet hij niet als definitieve hinderpaal.

“Natuurlijk kunnen er nog gekke dingen gebeuren… Maar de organisatie is te zeer gebrand op een afgeronde Tour. Ook
Roxana Maracineanu, de Franse minister van Sport, heeft de Tour hoog in het vaandel. Voor een deel draait het ook om prestige en om het imago van Frankrijk.”

Frits van Eerd
Wie evenzeer hoopt op het halen van de eindstreep is de directie van supermarktketen Jumbo. Hun ploeg heeft met de Sloveen Primoz Roglic een van de topfavorieten in huis.

“Ja, ik denk dat Jumbo-baas Frits van Eerd zich echt in de handen zit te wrijven nu, al heeft de Tour dan een alternatieve vorm. In het Nederlandse supermarktlandschap heeft Jumbo inmiddels een leidende positie opgebouwd. Dat geldt straks wellicht ook voor hun wielerploeg in de Tour. Qua marketing een prima verhaal om te vertellen.”

In de hoofden van het publiek ‒ en de consument ‒ speelt het dan volgens hem geen grote rol dat deze Tour zo anders is. “Dat is nu eenmaal wat corona doet, en aan de bijkomende beperkingen zijn we nu wel zo’n beetje gewend.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.