Zelfs die ene dag in de week zal al zo'n groot verschil maken

Iedereen wordt geraakt door de coronapandemie. In deze serie korte verhaaltjes van Bron lees je wat studenten bezighoudt tijdens deze crisis. Deze keer: Julia (20), tweedejaarsstudent Toegepaste Psychologie in Eindhoven.

"Het kostte me aanvankelijk heel veel moeite om te switchen, om het overzicht te houden toen het fysiek onderwijs stopte. Gelukkig heb ik me uiteindelijk prima kunnen aanpassen. Al heb ik mijn propedeuse niet meteen gehaald waardoor dit tweede jaar wel behoorlijk druk is.

Ik heb het geluk dat ik voor de crisis al een kamer vond in een studentenhuis in Tilburg. Het bleek makkelijker om daar een kamer te vinden dan in Eindhoven. Door mijn huisgenootjes bleef de eenzaamheid beperkt. En ik heb ook mazzel met mijn bijbaantje. Ik werk bij een bakker en die mocht gelukkig open blijven. Voor die twee dingen ben ik echt erg dankbaar.

In de online lessen moet je toch vooral veel luisteren, dat vind ik wel jammer. Dat is geen verwijt naar de docenten, iedereen ziet dat die heel hard hun best doen. Maar af en toe is het toch wel weinig interactief. Het is niet te vergelijken met wanneer je echt in de klas fysiek stof kunt bespreken.

Ook daarom is het heel fijn dat we vanaf volgende week weer naar school mogen. Ik kan echt niet wachten. De fysieke lessen, het iedereen weer zien. Dat groepsgevoel miste ik heel erg. Zelfs die ene dag in de week zal al zo'n groot verschil maken.

En nee, ik weet dat een controversieel onderwerp is, maar ik zou er zelf geen enkele moeite mee hebben als dat betekent dat ik me telkens moet laten testen. Want als we na de zomer nog veel meer dagen in de week naar school kunnen, dat zou het allermooiste zijn." [Jan Ligthart]