Tilburg,

Zelf je curriculum samenstellen bij nieuwe opleiding CE in Tilburg

Fontys start een brede opleiding Commerciële Economie in Tilburg. Die wordt helemaal van deze tijd. Studenten hoeven niet naar lange hoorcolleges en krijgen veel minder toetsen dan bij de meeste opleidingen. Ze krijgen te maken met maatwerk, real life challenges, personal leadership en stellen zelf hun curriculum samen.

door Petra Merkx
“Er wordt op deze nieuwe opleiding veel aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling en personal leadership. De opleiding gaat uitgebreid in op vragen als wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik. Het bedrijfsleven staat te springen om medewerkers die zichzelf goed kennen, kritisch zijn en zelfstandig kunnen werken”, zegt opleidingscoördinator Dies Weijschede.

Commercieel economen
Bovendien gaat de nieuwe opleiding maatwerk bieden. Dies WeijschedeDe opleiding leidt op tot commercieel economen, denk aan marketing- en communicatie-professionals. Studenten stellen echter zelf hun curriculum samen, op basis van wat ze interessant vinden en binnen hun vakgebied willen bereiken. Ze gaan vanaf het eerste jaar in bedrijven in de regio aan de slag met echte opdrachten.

Ouderwetse hoorcolleges en toetsen passen niet meer in dit concept, vertelt Weijschede. “Studenten kunnen als groep inspiratielessen aanvragen, als ze daar behoefte aan hebben of een docent vindt dat ze het nodig hebben. Hun voortgang en basiskennis wordt in de gaten gehouden door continue coaching, mentoring en zogenoemde basistoetsen, die studenten kunnen maken als ze er zelf aan toe zijn.”

Innovatief en flexibel
Fontys ontwikkelde de opleiding afgelopen maanden samen met docenten, studenten en het bedrijfsleven onder aanvoering van de Fontys Educational Designers (FED). Het bedrijfsleven was daarbij vertegenwoordigd door het samenwerkingsorgaan Midpoint Brabant. “Zij geven heel duidelijk aan dat ze behoefte hebben aan personeel dat innovatief en flexibel is; persoonlijke vaardigheden vinden ze belangrijk”, zegt de coördinator.

De opleiding hoopt bij de start in studiejaar 2018/2019 tussen de 40 en 50 studenten te kunnen werven. De nieuwe opleiding kan steunen op de ervaring en docenten van de andere opleidingen van Fontys Economische Hogeschool in Tilburg, zoals SPECO (sportcommunicatie) en IMM (International Marketing Management).