Inge van de Vorst,
oktober

Zeggen wat je wél wilt

Afgelopen week was het weer de jaarlijkse Week Tegen Eenzaamheid, georganiseerd door ‘Eén tegen Eenzaamheid’ namens het Ministerie van Volksgezondheid Wetenschap en Sport.

Ik erger me aan het woordje ‘tegen’, in Tegen Eenzaamheid. Het is een taaldingetje, ik weet het, overtuigd als ik ben van de psychologische kracht van woorden. Roepen dat je tegen bent, heeft iets vrijblijvends. Ik kan bijvoorbeeld zeggen ‘Ik ben tegen de opwarming van de aarde’. Ja, allicht. Daarmee heb je nog niet wat je wél wilt.

Eenvoudig is het niet. Waar hebben we het eigenlijk over? Volgens de definitie die Movisie hanteert is eenzaamheid: ‘Het subjectief ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties.’Simpel gezegd: ‘Het lijkt alsof ik er voor niemand toe doe’. De kwaliteit van leven van mensen gaat omlaag bij te veel en langdurige gevoelens van eenzaamheid. Goed dus dat daar werk van wordt gemaakt. Daar zijn we toch allemaal vóór?

Tijdens het online slotevent zag ik twee bekenden van Fontys waar mijn hartje wél blij van werd. Oud-student en Brabander van het Jaar Teun Toebes die zich onvermoeibaar inzet om dementerenden en ouderen hun menselijkheid terug te geven en te helpen respecteren. Hij woont zelfs met ze samen in een verzorgingstehuis. ‘Niet lullen maar samen iets ondernemen!’ Ik hou daarvan.

Ook eenzaamheidsonderzoeker en Fontys docent Eric Schoenmakers maakt het verschil. Hij helpt het onderwerp eenzaamheid - waar veel schaamte op zit - bespreekbaar te maken met praktische gesprekstools. Hoe waardevol. Wij mensen zijn over het algemeen ongeschoold en (nog) niet zo bekwaam in het voeren van ongemakkelijke gesprekken, en al helemaal gesprekken die over zoiets pijnlijks als eenzaamheid gaan.

Wat je aandacht geeft groeit dus richt daar je energie op. Mijn advies aan het Ministerie zou zijn om de titel van de campagne aan te passen: Samen vóór Verbinding; ieder mens doet ertoe’.

Inge van de Vorst is oprichter van De Liefdesdokter en zij is docent bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en coachende vaardigheden voor docenten Fontysbreed.

Margreet Verdel
heel mooi geschreven.
Ik wordt altijd blijer van te horen wat wél de bedoeling is.
hans swaans
Mooi geschreven.
geldt voor veel maatschappelijke items. voor vrede, voor gelijkheid,
Yvonne