Eindhoven,
09
december
2019
|
12:11
Europe/Amsterdam

YouTube als onderwijsplatform

Mijn neef van 19, student niveau 4 op een mbo in ’s-Hertogenbosch, is op zoek naar informatie over vervolgopleidingen. Ik was positief verrast dat hij in ieder geval nadacht over een vervolgopleiding op een hbo.

Hoe ik hier achterkwam? Niet omdat we samen naar open dagen gingen of omdat hij mij om meer informatie vroeg. Nee, ik kwam erachter toen ik op zijn Smart Tv op YouTube een film van 'Bumba' zocht voor mijn zoontje van twintig maanden. In de zoekgeschiedenis kwam ik namelijk zoektermen tegen als 'commerciële economie op een hbo', 'Leraar worden via pabo' en nog een aantal.

Mijn neef ging niet naar websites van hbo-instellingen; hij zocht naar informatie via de tweede grootste zoekmachine van de wereld, YouTube. Zoals ik op YouTube informatie zoek hoe mijn nieuwste wasmachine werkt, hoe ik rijst moet koken of hoe ik het handigst een granaatappel moet opensnijden om de heerlijke zaadjes eruit te pulken, zo zocht mijn neef op dit platform naar informatie over een vervolgopleiding.

'Universiteiten kijken naar platforms waar hun doelgroepen het meeste tijd aan besteden. Bezoekerscijfers laten zien dat ze dat publiek op YouTube vinden.' Citaat in The Guardian uit het artikel De opkomst van EduTube: hoe influencers van sociale media universiteiten promoten. Populaire vloggers beïnvloeden dus hoe studenten leren en waar ze studeren.

Fontys Hogeschool ICT heeft nu een eigen vlogteam van studenten. Video Crew gaat aan de slag om op evenementen, conferenties, diploma-uitreikingen en andere activiteiten filmpjes te schieten en plaatst die op het YouTube-kanaal van FICT.

Niet alleen hogescholen en universiteiten gebruiken YouTube om potentiële studenten te overtuigen. Er zijn ook heel veel docenten die vloggen of lessen opnemen. Als ik samen met mijn zoon een rekensom probeer op te lossen dan gaan we op zoek naar een docent of student die soortgelijke rekensommen 'live' oplost in een video.

Misschien moet ik mijn lessen ook maar live streamen. Maar misschien eerst even vragen aan mijn studenten of ze dit wel zien zitten...

Erdinç Saçan geeft les aan Fontys Hogeschool ICT en is dolenthousiast over hackathons en over uitlegvideo's op YouTube. 

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Ruben Steins
21
December
2019
Zelf heb ik ook wat gerommeld met live-streamen (via Twitch). De techniek is wat uitdagend (zorg in elk geval voor goed geluid), maar het werkte wel goed. Er keken op het hoogtepunt zo'n 100 studenten tegelijk mee met mijn instructie. De reacties waren overwegend positief: gaaf dat Fontys zoiets doet. Voordeel is dat je na afloop de opnames kunt bewaren, monteren tot kortere filmpjes en op andere manieren kan delen.
Leon van Bokhorst
17
December
2019
Een live stream van jouw lessen zie ik wel zitten. :)

Ik heb dit semester een paar korte instructievideo's gemaakt voor studenten Software Engineering bij FHICT. De reacties zijn erg positief. Het medium past goed bij demand based onderwijs in een OIL. Ik ga er zeker meer mee doen.