oktober
2019

Youri wil premier overladen met Tikkies om studieschuld

Actie van Fontys-student gaat viral

Studenten die vinden dat ze de sjaak zijn door het leenstelsel, moeten massaal Tikkies sturen naar premier Mark Rutte. Die actie begon Fontys-student Youri Hoogewoning gisteren op Facebook. Met succes: zijn oproep ging viral. Al meer dan 10.000 studenten hebben toegezegd een Tikkie te gaan sturen. En het initiatief wordt door de landelijke media massaal opgepikt.

Youri HoogewoningYouri studeert Communicatie IEMES aan de Academy for Creative Industries in Tilburg en volgt momenteel een minor Dans. Maar hij heeft nu even andere dingen aan zijn hoofd. De actie slokt hem vandaag helemaal op. Inmiddels hebben onder meer NOS, ANP, Parool en Telegraaf er al over bericht. "Ja, bizar toch? Terwijl het toch echt gewoon als een grap begon."

Grap of niet, de Fontys-student is wel serieus tegen het hele leenstelsel en hoe Den Haag met studenten omgaat. "Klopt. Ik vind het echt niet kunnen." Zijn actie is dan ook gericht op de jongeren die in het collegejaar 2015-2016 of daarna aan hun opleiding zijn begonnen. Die zijn, in de woorden van Youri, de dupe van het 'mislukte leenstelsel-experiment van de overheid'.

Telefoonnummer
Daarom roept hij hen via een Facebook-event op om op 24 november minister-president Mark Rutte een Tikkie te sturen. "Wij willen ons geld terug omdat wij tussen het afschaffen en de herinvoering van de basisbeurs vallen. Daarom gaan wij 24 november massaal Tikkies sturen naar Mark Rutte met onze studieschuld", aldus de uitleg bij de oproep, waar hij het tefoonnummer van de VVD nog aan heeft toegevoegd.

Behalve de 10.000+ studenten die toezegden een Tikkie te sturen, stond de teller vanmiddag ook nog eens op 32.000 'geïnteresseerden'. "Kennelijk zijn de eerste betalingsverzoeken bij de VVD al binnengekomen", lacht hij. "En waarom ook niet. Die 24ste november doet er eigenlijk niet toe. Als ze maar met Tikkies overladen worden."

Dat de actie zo veel studenten aanspreekt, verbaast hem. Maar ook weer niet. "Het is een probleem dat alle studenten aangaat. En dan vinden de meesten het waarschijnlijk best wel grappig om Mark Rutte een Tikkie te kunnen sturen."

Geen VVD-reactie
Tal van studiegenoten van de Dans-minor hebben al gereageerd op zijn actie. Van de VVD of andere regeringspartijen heeft hij echter nog niets vernomen. Wel van de PvdA: "Die hebben al laten weten graag een keer samen te gaan zitten. Maar waarom is me nog niet duidelijk." Wel hoopt hij dat zijn ludieke initiatief ook echt iets op gaat leveren. "Het is volgens mij de grootste actie tegen het leenstelsel tot nu toe."

Om de actie nog een extra duwtje te geven besloot Youri, hij wil immers in de toekomst niet voor niets als DJ en producer aan de bak, om er ook nog onderstaand Spotify-playlistje aan te koppelen. [Jan Ligthart]

Jos J. L. M. Zinken
October
Hoi Youri,

Wat een fantastische actie! En ik ondersteun hem als docent én vader van toekomstige studenten van harte.

Absurd...studeren moet juist voor iedereen echt mogelijk zijn.
Freeman
October
2019
wisten jullie als de sjaak* zijnde pechstudenten** ook dat 18 vd 36 professoren & Hoger Onderwijs bestuurders … uhm …. pardon … Eerste Kamer Senatoren … die vóór die Studievoorschot Wet stemden dat deden terwijl ze een dubbele pet op hadden ?

En waarom wisten jullie dat eigenlijk niet ?

voor onderbouwing & bewijsvoering zie blogpost:

de sjaak = ‘de sjaak’, is de klos en moet zijn gedrag bekopen met een represaille of straf.
** pech = iets onaangenaams dat jou toevallig overkomt
`Het was gewoon stomme pech; niemand kon er iets aan doen.`