Utrecht,
november

Yolanda is 65 jaar én student: 'Niet van plan om te stoppen'

Je bent nooit te oud voor een studie. Onder dat motto begon de 65-jarige Yolanda Hoogland in september de opleiding Theologie bij Fontys in Utrecht. Haar droom? Kerkelijk medewerker worden.

Yolanda Hoogland heeft altijd een druk leven gehad waar stilzitten niet in voorkomt. Ze stond jarenlang voor de klas om les te geven in klassieke talen. Een paar jaar geleden begon ze aan de opleiding Theologie bij de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze haalde haar propedeuse, maar besloot er daarna mee te stoppen.

Nieuwe uitdaging
“Ik woonde en werkte in Amsterdam, terwijl ik in Nijmegen studeerde. Vier dagen stond ik voor de klas, de vijfde dag reisde ik naar de andere kant van het land en zat ik in de collegebanken. Dat werd me na verloop van tijd te veel. En te duur”, legt de Amsterdamse uit.

Yolanda HooglandAnderhalf jaar geleden ging ze met vervroegd pensioen. Ze had geen baan én geen studie meer. Niks aan, vond ze. En dus ging ze op zoek naar een nieuwe uitdaging. “Ik besloot een Theologie-opleiding aan het hbo te gaan doen. Die is korter dan de universitaire opleiding die ik eerder heb geprobeerd en zou daadwerkelijk tot een beroep leiden. Mijn droom is om als kerkelijk werker aan de slag te gaan.”

De student omschrijft de functie van een kerkelijk werker ‘als een nieuw soort beroep’. Een stapje lager dan een dominee of pastoor, maar wel met ongeveer dezelfde werkzaamheden. “Ik ben Theologie gaan studeren omdat ik in eerste instantie dominee wilde worden”, vervolgt ze. “De synode (kerkenraad, red.) van de kerk heeft besloten dat een kerkelijk werker veel werk voor een dominee mag doen. Simpelweg omdat er een groot gebrek aan dominees is. Toen ik dat hoorde dacht ik: ik sla mijn slag.”

Geen spijt
In september startte ze bij Fontys en in december mag ze dankzij haar eerder behaalde propedeuse bij de Radboud Universiteit al doorstromen naar het tweede jaar. De opleiding duurt in totaal vier jaar. Over een jaar of drie hoopt ze klaar te zijn. Dan is ze 68. “Ik ben niet van plan om binnen tien jaar te stoppen met werken”, zegt ze. “Ik voel me in deze wereld helemaal op mijn plek. En nee, ik heb er geen spijt van dat ik nu pas deze richting ben gaan volgen. Toen ik achttien was en een studie moest kiezen, was ik nog veel te jong voor dit vak.”

Het verbaast de student dan ook dat er in haar klas ‘veel jongelui’ zitten. Ze heeft iedere dinsdag les met zowel deel- als voltijders. “Ik denk dat ik een van de oudsten ben. Onder de deeltijders zitten veel 40- en 50-jarigen, maar de voltijders zijn voornamelijk jonge mensen. Ik was aangenaam verrast toen ik zag dat deze studie zoveel jongelui trekt.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Floor
2023
Wat is mooier dan het hart te volgen? Je bent mede hierdoor een voorbeeld voor anderen!
Harrie
2023
Erg inspirerend. Ze is een voorbeeld voor velen.......
Hannah