door Karen Luiken,
2024

Wout naait 54 kostuums in elkaar op studentenkamertje

Hij haalt zijn stoffen in Eindhoven, stapt ermee in de trein naar Leeuwarden en maakt er vervolgens daar, in zijn studentenkamertje, kledingstukken van. De 20-jarige ArtCode-student Wout van Hattem maakt musicalkostuums.

Wout begon al op jonge leeftijd met het maken van textielcreaties. Hij was tien toen hij voor het eerst achter de naaimachine zat om de wat makkelijkere creaties zoals tassen en kussens te creëren. Eenmaal op de middelbare school, waagde hij zich voor zijn profielwerkstuk aan zijn eerste kledingstuk. Dat bracht hem zo veel plezier, dat hij er meer mee wilde doen.

Wout van Hattem, foto: Alexander van der DussenEn zo kwam hij ruim drie jaar geleden uit bij de Fontys-opleiding ArtCode. “We krijgen op school best veel vrije opdrachten, waarbij ik vaak kies voor de uiting textiel”, vertelt Wout. “Daar heb ik inmiddels mijn eigen weg in gevonden. Veel van mijn ervaring heb ik bij mijn studie opgedaan.”

Eerste klus
Vorig jaar kreeg Wout zijn eerste ‘echte’ klus. Voor Musical’sCool uit Best, een musicalschool voor jongeren waar Wout twaalf jaar lid van is geweest, maakte hij twintig plantenkostuums. Dit jaar kwam daar nog een schepje bovenop. “Begin dit jaar ben ik begonnen met het maken van 54 kostuums voor een nieuwe musical over weeskinderen, een beetje à la ‘Annie'.”

Het ging om jurkjes en tuinpakken die allemaal in dezelfde stijl gemaakt moesten worden. De stoffen daarvoor haalt hij in Eindhoven. “Ik woon tijdelijk in Leeuwarden voor mijn minor Fashion Design, maar in het zuiden zijn de stoffen nou eenmaal goedkoper. Ik koop ze in bij een stoffenmarkt of groothandel en neem ze vervolgens mee de trein in naar Leeuwarden. De kostuums maak ik op mijn studentenkamertje.”

Droombaan
Dat heeft Wout wekenlang gedaan. Overdag naar school, in de avond achter de naaimachine. Afgelopen weekend werd de musical opgevoerd en daarmee kwam de monsterklus officieel ten einde. Tijd voor rust? Daar is geen tijd voor. “Ik heb het heel druk met mijn minor en ben ook nog op zoek naar een stage. Ondertussen werk ik natuurlijk door aan mijn portfolio én maak ik af en toe mijn eigen kleding. Voornamelijk broeken, die zijn het makkelijkst.”

Volgend jaar hoopt de student af te studeren. En daarna? Geen idee . “Ik ben er nog niet helemaal uit wat mijn droombaan is. Ik wil absoluut door met het maken van kleding, maar ik weet nog niet op welke manier. Het lijkt me heel vet om de kostuums voor ‘The Masked Singer’ (een zangcompetitie waarin bekende Nederlanders zingend de strijd met elkaar aangaan in de meest bijzondere kostuums, red.) te kunnen maken, maar tegelijkertijd weet ik niet of ik het altijd interessant zou blijven vinden om voor shows te werken.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Mieke
2024
Wat ben je toch een kanjer Wout , hoe je dat allemaal doet, en ‘t is zo mooi geworden en dat ook allemaal in je vrije tijd, dan komt ‘t ook echt uit je hart ♥️