Wordt Fontysstudent Thom de Hbo Held 2022?

Wordt Thom van Os, vierdejaarsstudent Technische Natuurkunde, de Hbo Held van 2022? Kans maakt hij in ieder geval wel. Samen met twee andere studenten staat hij 13 juni tijdens het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen in de finale. “Het zou wat zijn als ik win.”

Hij omschrijft zichzelf als een duizendpoot en een echte chaoot. Als hij iets interessant vindt, stort hij zich er bovenop. Vandaar dat Thom naast zijn studie aan Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen lid is van de studentenfractie van de cmr, werkt voor Fontys Pulsed en bestuurslid is van de landelijke studentenbeweging Frisse Gedachtes.

Dat hij Fontys vertegenwoordigt in de finale van de verkiezing Hbo Held 2022 vindt hij maar wat mooi. “Een opsteker voor het werk dat ik doe. Kennelijk ziet de Vereniging Hogescholen het belang van studentenwelzijn ook in, dat is een mooie erkenning voor ons werk bij Frisse Gedachtes.”

Pr-functionaris
Als pr-functionaris van Frisse Gedachtes bouwt de student Technische Natuurkunde verder aan de naamsbekendheid van deze relatief jonge club die zich inzet voor het welzijn van studenten. Een onderwerp waar best wat meer aandacht voor mag komen volgens Thom.

Hij maakte zelf mee wat mentale problemen met je kunnen doen. Hij kreeg last van paniekaanvallen en zat lange tijd niet lekker in zijn vel. “Pas toen ik contact zocht met een psycholoog en er met mensen in mijn omgeving over sprak, kon ik hiermee aan de slag.” Thom van Os

Zoek hulp als je last hebt van mentale problemen, wil hij maar zeggen. “Veel mensen vinden het moeilijk om over hun mentale problemen te praten, maar daarmee zitten ze zichzelf in de weg. Het is juist belangrijk dat je er wel over praat en dat je een oplossing zoekt.”

Studiedruk en stress
Ook bij de centrale medezeggenschapsraad van Fontys vroeg Thom het afgelopen jaar veelvuldig aandacht voor studentenwelzijn. “Studenten hebben een zware tijd gehad de laatste jaren, en niet alleen door corona. Ook studiedruk en stress lijken steeds vaker hun tol te eisen. Het is goed dat Fontys daar nu meer oog voor heeft.”

Door al zijn werkzaamheden buiten zijn studie om heeft de student Technische Natuurkunde overigens wel wat studievertraging opgelopen. “Ik heb mijn afstuderen uitgesteld en hoop nu in januari 2023 klaar te zijn. Daarna neem ik een half jaar vrij om te reizen. Want tijd voor jezelf is ook belangrijk.”

Belangrijk werk
Zijn werkzaamheden bij Frisse Gedachtes stoppen binnenkort in ieder geval, want hij draagt het stokje na een jaar over. "We zoeken nog kandidaten, dus als studenten dit lezen en geïnteresseerd zijn: meld je aan! We doen belangrijk werk. En ik weet uit ervaring: andere mensen helpen is niet alleen waardevol voor diegene die je helpt, maar ook voor jezelf.” [Ivo van der Hoeven]

Geïnteresseerden kunnen mailen naar fgeindhoven@gmail.com.

Ella Hueting
June
Wat een eer! Heel veel succes. Ik duim mee met Loes.
Loes van Bavel
June
Top Tom! Ik zal voor je duimen!