Venlo,
maart
2022

Wonen in een klooster: zo ziet dat eruit

De kamernood in Venlo is groot. Zo groot zelfs dat wordt uitgeweken naar bijzondere locaties om studenten te huisvesten. Een oud klooster in Steyl bijvoorbeeld. Luxe is het er niet, maar de omgeving maakt alles goed. Bron nam een kijkje.

Het klooster is na de oorlog gebouwd en was voorheen in handen van paters en zusters. Zij realiseerden er hun eigen dorpje, inclusief 20.000 vierkante meter aan tuin, grotten, een ziekenhuis en gastenverblijven.

Een groot deel van het terrein is inmiddels in het beheer van Stichting Kloosterdorp Steyl, een vrijwilligersorganisatie die verantwoordelijk is voor het onderhoud. “Wij helpen met de herontwikkeling en invulling van de gebouwen”, vertelt Rob Niesen.

De ruimtes die vroeger dienst deden als gastenverblijven, zijn nu omgebouwd tot studentenkamers. Tweeëntwintig in het totaal, waarvan er momenteel achttien bewoond worden door studenten. Die zijn verdeeld over twee verdiepingen, met elke verdieping een gedeelde badkamer.

Op de tweede verdieping vind je een woonkamer en keuken, die door iedereen gebruikt mogen worden. De Japanse student Kiyte staat net er zijn ontbijt klaar te maken als we even komen gluren. Hij studeert English Language and European Culture bij Fontys.

“Het is heel leuk om hier te wonen”, vertelt hij. “Ook al is het naar school twintig minuten fietsen, de mensen maken alles goed. Ik heb een fijne band met de andere studenten. Ik ben hier nu een maand en ben van plan een jaar te blijven, daarna ga ik terug naar Japan.”

Een van de vele huisgenoten van Kiyte komt uit Oekraïne. Niesen van Stichting Kloosterdorp Steyl: “Een schrijnend geval. Hij kan vanwege de oorlog met Rusland niet meer bij zijn geld. Wij denken zo goed mogelijk met hem mee en hebben hem nu voor onbepaalde tijd vrijgesteld van huur. Hij heeft al genoeg andere dingen aan zijn hoofd.”

De studenten hebben allemaal een kamer die voorzien is van een kast, bed en eigen wasbak. De meubels krijgen ze er gratis en voor niets bij als ze de maandelijkse huur van 400 euro betalen. De boel opleuken met een likje verf of schilderijtje is toegestaan.

“Het is hier geen luxe, maar ze krijgen er wel een bijzondere woonplek voor terug”, zegt Niesen. “Ze mogen van de complete tuin gebruikmaken en krijgen er zelfs een groot sportveld bij. Mogelijk binnenkort ook nog een extra gezamenlijke ruimte.”

Niesen doelt daarmee op de zolder, die vroeger gebruikt werd als wasruimte en nu nog leegstaat. Verder wordt er ook gedacht aan het uitbreiden van het aantal (studenten)kamers. In een andere vleugel op hetzelfde terrein zou plek zijn voor 45 extra woonruimtes.

“De kamernood is hier extreem hoog. Volgens mij is er de komende jaren een tekort aan tweehonderd tot vierhonderd studentenkamers in heel Venlo. Die extra vleugel zou daar natuurlijk ontzettend bij kunnen helpen. Er zijn verschillende varianten uitgedacht: eenvoudige kamers, luxere, maar ook kamers waar je met twee tot drie man kunt verblijven.”

Voor studenten dus, maar mogelijk ook voor vluchtelingen. “Daarover zijn we nu in gesprek met de gemeente”, zegt Niesen. “Met de huidige situatie in Oekraïne zouden extra plekken meer dan welkom zijn. Maar gezien de staat van sommige gebouwen is opvang nu nog lastig. Je kunt mensen niet onder een lekkend dak zetten.”

Achterstallig onderhoud
Aan veel gebouwen die onder het beheer van Stichting Kloosterdorp Steyl vallen, is weinig gedaan. Achterstallig onderhoud is een veelvoorkomend probleem. “De studentenkamers waren van alle ruimtes op dit terrein in de beste staat. Enige wat we daaraan hebben moeten doen, is wat schilderwerk en het nakijken van leidingen.” [Karen Luiken]

jesca
mijn naam is jesca ik ben 18 jaar oud ik zoek naar een huis
Liek Albers
2022
Toevallig kwam ik op uw site! Wat een prachtig oud klooster en wat een mooi project. Complimenten voor het creatieve denken. Daarbij ben ik blij dat Steyl openstaat om vluchtelingen op te nemen. Ik denk helemaal naar de wens van de geestelijken die hier lange tijd hebben gewoond. Veel succes!
Carolien Lenkens
2022
Goedemiddag, wat bijzonder om te lezen, dat er wat worst gedaan voor jongeren en studenten en de woningnood. Ik.zou graag in contact komen met Rob Niesen....ia dit.mogelijk?
Met vriendelijke groet,
Carolien Lenkens