november

WK-deelname Oranje laat de kassa’s flink rinkelen

Na een potje billenknijpen mag het Nederlands Elftal naar het WK Voetbal in Qatar. Volgens Fontys SPECO-docenten Robert Kok en Hugo Gruijters een winstpost van tientallen miljoenen euro’s, niet alleen voor de KNVB maar voor de hele vaderlandse economie.

De kwalificatie voor het WK werd nog even kritiek. Nadat Oranje zaterdag een zekere 2-0 voorsprong weggaf tegen Montenegro, kwam het uitschakelingsscenario terrug in beeld. Ook de voortekenen leken ongunstig. Twee basisspelers raakten geblesseerd; bondscoach Louis van Gaal brak zijn heup na een val en het kabinet zette een streep door een volle Kuip.

Premies
Hugo Gruijters Mooi dus dat Steven Bergwijn en Memphis Depay met hun twee doelpunten nog meer jobstijdingen voorkwamen. “Bij het mislopen van eerdere eindtoernooien is gebleken dat Nederland, en in het bijzonder voetbalgeoriënteerde organisaties, miljoenen euro’s zien verdampen”, zegt Fontys-docent Sportmarketing en Sportsponsoring Robert Kok.

Het meest voelbaar is dat bij de KNVB, die geen lucratieve premies kan bijschrijven. “Voor elk van de 32 WK-deelnemers heeft wereldvoetbalbond FIFA naar schatting 10 miljoen euro klaarliggen”, legt docent Sportbusiness Hugo Gruijters uit.

“De verdiensten op het toernooi zelf kunnen oplopen naar zo’n 40 miljoen euro, de premie voor de uiteindelijke winnaar.”

Over ruim een jaar ‒ gezien de zomerse recordtemperaturen van 50 graden Celsius in oliestaat Qatar start het toernooi in november 2022 ‒ mag Oranje dus proberen om de kas verder te spekken.

Sponsoring
Indirect zijn ook sponsoren als ING, Nike en Albert Heijn gevoelig voor toernooideelnames. “Op zich heeft de KNVB, met als vlaggenschip het Nederlands Elftal (m/v), een aantal stabiele (financiële) partners.” Maar: voor wat, hoort wat. Stiekem hopen geldschieters als Albert Heijn en Nike toch dat ze hun omzet kunnen bevorderen door een succesvolle WK-campagne.

Hugo Gruijters en Robert KokAls dat niet gebeurt, zet dat zo’n sponsor wellicht aan het denken. Kok: “Mogelijk zullen sponsoren na een uitschakeling hun contracten minder snel verlengen, immers het sponsorship heeft niet opgebracht wat ervan verwacht werd.”

Opvallend in dit verband is een relletje tussen de KNVB en supermarktketen Jumbo tijdens het Europees Kampioenschap afgelopen zomer. De voetbalbond klaagde dat de Snollebollekes-campagne van Jumbo, compleet met Oranje-optocht, te veel de suggestie wekte dat Jumbo iets van doen had met het Nederlands Elftal. Dat zou dan ten koste gaan van de officiële sponsor Albert Heijn.

Economie
In bredere zin raakt uitschakeling delen van onze economie. “Veel WK-arrangementen aangeboden door evenementenpartijen en de reisbranche, worden dan niet afgenomen. Tijdens en rondom de wedstrijden op een eindtoernooi verdienen horecagelegenheden en winkels die Oranje-spullen verkopen miljoenen euro’s extra.”

Doordat de Nederlandse overheid onlangs besloot om het online-gokken te legaliseren, is er nu bovendien een nieuwe sector die meeprofiteert. “Het gokken op sportwedstrijden is met name in Angelsaksische landen uitgegroeid tot een miljardenmarkt. Steeds meer gaan deze aanbieders de Nederlandse markt verkennen. Ook voor hen was het een financiële strop geweest als Oranje niet van de partij is.”

Uitstraling
Ook voor de uitstraling van het voetbal heeft wel of geen deelname gevolgen. “Een neveneffect van uitschakeling kan zijn dat minder jonge kinderen zullen gaan voetballen."

"Het Nederlands Elftal en opvallende uitblinkers als Frenkie de Jong, Virgil van Dijk en Memphis Depay inspireren jonge kinderen om lid te worden van een amateurclub. Normaliter zul je nu vanwege de WK-deelname net wat meer nieuwe aanmeldingen zien.”

“Ten slotte speelt de ranking van Nederland als voetballand een rol. De FIFA hanteert een ranglijst waarop de prestaties van alle 210 aangesloten landen worden gewogen. Nederland staat nu elfde en zit de laatste tijd flink in de lift. Het missen van een WK had een vrije val kunnen veroorzaken.”

De behaalde coëfficiëntpunten op deze wereldranglijst hebben gevolgen voor deelname aan de Nations League, een toernooi waar ook de nodige miljoenen te verdienen zijn. Zijn we terug waar we begonnen: bij het geld. [Frank van den Nieuwenhuijzen]