Tilburg,
januari

'Wiskundige wondertjes' bij Fontys

“We gaan hier deze week zorgen voor wat mathematical magic”, aldus Bram van den Broek bij de opening maandag van The Study Group Mathematics with Industry: een week lang werken wiskundigen van universiteiten en hbo bij Fontys samen aan problemen van zes bedrijven. Die samenwerking blijkt vruchtbaar.

Van den Broek is coördinator van de opleiding Toegepaste Wiskunde van Fontys in Tilburg en uiterst trots dat Fontys dit jaar gastheer mag zijn deze studieweek. “Het is de eerste keer dat een hbo-instelling dit doet.” De hogeschool krijgt daarbij bovendien een kans om te laten zien hoeveel meerwaarde de opleiding Toegepaste Wiskunde heeft.

Ook Vivi Rottschäfer van de Universiteit Vivi Rottschäfer van Leiden ziet de positieve input van de hbo-deelname. “De interactie is zo leuk om te zien. Hbo-studenten gaan veel makkelijker met data om en beginnen meteen op de computer te plotten, terwijl academici langer in de modellen blijven hangen.”

Toegevoegde waarde wiskunde
Elk jaar komen wiskundigen van verschillende universiteiten en enkele hbo’s samen om in een week tijd via wiskundige modellen problemen van bedrijven op te lossen. Initiator Platform Wiskunde Nederland wil hiermee het bedrijfsleven de toegevoegde waarde van wiskunde laten zien.

Het gaat dit jaar om logistieke problemen van bedrijven als Post NL en Vanderlande, maar ook om bijvoorbeeld de vraag hoe sensoren voor het opsporen en behandelen van een artrose-knie beter kunnen werken.

Uitproberen in praktijk
Aan het begin van de week kunnen de deelnemers – ongeveer vijftig dit jaar, van wie zeven van Fontys – kiezen aan welk vraagstuk ze willen gaan werken. Zo zitten van Fontys docent Frans Fonville en student Casper Bazelmans bij de werkgroep die aan een probleem van Vanderlande (transportbanden) werkt.

Volgens docent Frans Fonville hebben grote bedrijven ook zelf wel wiskundigen in huis, maar zijn er zoveel onderwerpen (zittend): Casper Bazelmans (l) en Frans Fonville waar wiskundige oplossingen voor te bedenken zijn, dat ze altijd wel iets hebben om aan de jaarlijkse studiegroep voor te leggen.

Vierdejaarsstudent Bazelmans: “Ik vind het leuk om de wiskundige modellen meteen toe te passen in de praktijk. Ik heb dat ook geleerd tijdens mijn opleiding, waar veel wordt samengewerkt met bedrijven. Als ik zie dat het niet werkt, koppel ik dat weer terug aan de universitaire deelnemers, die het model dan weer kunnen aanpassen.”

Presentatie op vrijdag
Morgen presenteren de zes werkgroepen hun oplossingen en wordt duidelijk of er wat ‘magic’ heeft plaatsgevonden. Voor Van den Broek is het evenement nu al geslaagd.

“We willen wiskunde in de breedte laten zien. Het is nu hot op het gebied van Articial Intelligence, maar wiskunde was er altijd al en op allerlei vlakken zijn wiskundige modellen nodig om processen te optimaliseren. En de hbo’er heeft daar met zijn hands on-mentaliteit een belangrijke rol in.” [Petra Merkx]

Nienke van Vugt
February
2020
Een week lang enorm hard werkende mensen bij elkaar. Dat was zeker mooi om te zien. Leuk artikel!
Ella hueting
January
2020
Mooi om te zien hoe Goed de studenten hun resultaten presenteerden en hoe blij de opdrachtgevers met de resultaten waren. Een toonbeeld voor hoe het overal zou moeten: professoren, docenten, studenten wo en hbo zoeken samen naar intelligente oplossingen. Chapeau!