december

Winter University verbindt internationale studenten

Als het aan alle kerstreclames ligt, vier je de feestdagen met familie en naasten. Voor internationale studenten die in Nederland studeren, is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom sluit Fontys zich deze kerstvakantie aan bij Winter University, een week vol gezellige en laagdrempelige activiteiten waarin internationals samen en onderling de verbinding opzoeken.

Het is pas de eerste keer dat Fontys aan de Winter University meedoet, maar toch hebben ruim 500 studenten van de TU/e én Fontys zich al aangemeld. Iets wat Kim Meijer Ricker, strategisch communicatieadviseur van Dienst Studentvoorzieningen, vrolijk stemt. “We vinden het welzijn van al onze studenten erg belangrijk. Goed studeren begint met lekker in je vel zitten, en daar hoort contact met leeftijdsgenoten en verbinding tijdens de feestdagen ook bij.”

Kim Meijer RickerDe feestdagen zijn voor internationale studenten niet per se leuke tijden. Familie kan bijvoorbeeld niet opgezocht worden wegens reistijd, ontoereikende financiën of andere omstandigheden. Meijer Ricker: “Dit is een van de initiatieven vanuit Fontys om ervoor te zorgen dat internationale studenten zich minder eenzaam voelen. Dat mag soms echt wel, maar we zoeken wel steeds naar mogelijkheden om juist de verbinding aan te gaan. Dat gebeurt overigens het hele jaar door op instituutsniveau, voor al onze studenten.”

Van bowlen tot nieuwjaarsbrunch
Dat kan dus tijdens de Winter University, waar internationale studenten onder andere kunnen kiezen uit schaatsen, schilderen, een film kijken en bowlen. Ook zijn er kerstdiners, gamenights, een pubquiz, yogalessen, een uitstapje naar Jumpsquare en een nieuwjaarsbrunch. “Voor sommige activiteiten geldt een kleine eigen bijdrage, maar voor alle evenementen geldt ook ‘bring a friend’, zodat internationale studenten altijd iemand mee kunnen nemen.”

Hoewel de organisatie uitgaat van zo’n 700 tot 900 deelnemers, is er plek voor 1.200. “Studenten kunnen zich altijd nog aanmelden. Na de kerstvakantie gaan we evalueren hoe de Winter University is ontvangen bij studenten, om volgend jaar nog beter de verbinding te kunnen maken. Wellicht volgt er dan wel een editie voor álle Fontysstudenten, zodat onze internationale studenten ook hun Nederlandse leeftijdsgenoten nog beter leren kennen.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

De verbindende week vindt van 26 tot 31 december plaats in Eindhoven. Studenten kunnen zich met hun Fontys-account aanmelden via de site van de TU/e

Fontys Helpt
Heb je vragen na het lezen van dit artikel? Op Fontys Helpt kun je meer informatie en hulpmiddelen vinden over eenzaamheid. De verschillende evenementen staan op de pagina van Get Connected. Mocht je meer nodig hebben dan het bekijken van een online zelfhulpmodule en/of van gedachten willen wisselen, maak dan een afspraak met een studentenpsycholoog. Indien je belemmerd wordt in je studievoortgang, maak dan een afspraak met een studentendecaan.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd