Winnaars Jacques de Leeuw-prijs innen 10.000 euro

De winnaars van de Jacques de Leeuw-prijs zijn dit jaar Myrte van Rockacademie en Annefloor van Docent Dans. Een jury maakte donderdagavond bekend dat zij allebei 10.000 euro verdienen om te investeren in hun verdere studie of carrière.

De Jacques de Leeuw-prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan twee talentvolle studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Studenten die iets ‘bijzonders’ hebben gedaan, kunnen genomineerd worden. De één werkt bijvoorbeeld aan een kunstzinnige oplossing voor een maatschappelijk probleem, de ander verbindt kunst met biologie.

Myrte verdient de prijs volgens de jury omdat ze met haar muziek een uitlaatklep biedt voor zichzelf en generatiegenoten. “Het zijn de struggles van een generatie waarover Myrte schrijft. Logisch misschien, aangezien haar band Mood Bored ontstond tijdens de coronapandemie, toen de hele wereld – en zeker de voor haar zo geliefde wereld van muziek – volledig op z’n gat lag”, aldus de jury.

“En ook na corona hield het niet op. Wat is de toekomst van een generatie die opgroeit met opwarming van de aarde en oorlog? Voor Myrte is de existentiële crisis die haar generatie soms voelt, iets waarover ze wil – of misschien wel moet – schrijven. In de teksten, maar ook wanneer je in de zaal of op een festivalveld naar de liedjes kijkt en luistert. Samen zingen, dansen, moshen, huilen misschien. De hele rollercoaster aan emoties mag wat Myrte betreft voorbij omen.”

Over Annefloor zegt de jury het volgende: “Kunst – en dan dans in het bijzonder – iedereen heeft daar recht op. Ook mensen die er misschien niet zo snel mee in aanraking komen. Dat is de visie die Annefloor drijft. Het lesgeven in de gesloten jeugdinrichting in Zetten was voor haar een eyeopener, vertelt ze de jury. Toen voelde ze aan alles: dít is wat ik moet doen.”

Annefloor heeft een realistische blik, vindt de jury. Het is niet haar doel om problemen op te lossen met dans, vertelt de student. "Wel komt ze iets brengen voor een doelgroep die het niet bepaald makkelijk heeft. Dans is in dat opzicht voor haar een manier van communiceren. Een middel om je te uiten over zaken waar je misschien nog geen woorden voor hebt.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd