december

We’ll be back, in 2018

Terugblik op eerste 8 maanden nieuwsplatform Bron

Op 15 mei startten we met het publiceren van artikelen over het reilen en zeilen bij Fontys. Nu, 31 weken verder, staan er iets meer dan 300 artikelen en verschillende filmpjes op onze site. En we gingen ook al een paar keer ‘viral’ op social media. Waar ging het over en wat heeft Bron nog meer in petto?

Voor wie het nog niet wist: Bron brengt nieuws met prik! We zijn het onafhankelijke nieuwsplatform van Fontys en maken nieuwsverhalen, die zonder sausje worden opgedist. Meestal in geschreven vorm, soms als video.

Expertise Fontys
Met een kleine redactie halen we het nieuws op uit Fontys én we proberen nieuws van buiten naar binnen te halen. Daarbij proberen we steeds om deskundigen van Fontys een stem te geven. Verschillende lectoren gaven afgelopen acht maanden hun professionele mening over maatschappelijke ontwikkelingen. Zo gaf sportlector Steven Vos onlangs een reactie op het nieuws dat één op de acht sporters als kind seksueel ongewenst gedrag heeft ervaren.

Maar we maakten ook portretten van lectoren, waarin zij zelf vertelden welk onderzoek er schuilgaat achter die vaak ingewikkelde lectoratennamen, zoals de lectoraten ‘Dynamische Talentinterventies’ en 'Future Powertrain’.

Achtergrond
We interviewden tientallen studenten. Bijvoorbeeld omdat ze een mooi project hadden, een bijzondere afstudeerscriptie of anderszins opvielen. Een dj die op de Chinese muur gaat draaien, een techniekstudent die afstudeert in een truck, studenten met een eigen bedrijf, topsporters. Veel internationale studenten ook. En docenten, daarvan spraken we er ook heel wat. Afgelopen weken nog de zes genomineerden voor de Docent van het Jaarverkiezing.

Verslaglegging
We waren bij de introductieweek Purple, het NRC-onderwijscongres, het Denk Groter Debat, de open dagen, een werksessie van studenten van Crossing Borders in Venlo, een TEDx over Circulair Ondernemen, de voorbereidingen van studenten voor de Pinball Open, de opbouw van een studentenproject voor Dutch Design Week. Het is slechts een greep.

Blogs, vlogs en columns
Voor wie het gemist heeft, ‘viral’ gingen we ook. De video's van onze vlogger Peter Heerschop zijn een groot succes en krijgen tienduizenden likes. We hebben ook elke week een korte blog van theatermaker Luc de Graaf. En gedurende het jaar konden we docent Rens van der Vorst en student Guusje Slagter aan ons ‘columnistenbestand’ toevoegen. Bron blijft trouwens altijd op zoek naar nog meer vlog- en blogtalent. Dus als je zin en tijd hebt: verras ons, graag zelfs, en gooi een proeve van je kunnen op de mail.

Opinie
Op het Bron-platform krijgen studenten, docenten en medewerkers ook de kans een zelf geschreven opinie-artikel te publiceren. We hadden al een aantal goede bijdragen, maar het mag nog veel meer. Dus: heb je een goed onderbouwde mening over een actueel onderwerp? Schrijf het op in maximaal 800 woorden en wij publiceren het.

Statafeldebat
In november organiseerden wij ons eerste ‘statafeldebat’. Heel klein, met vijf mensen rond een ronde tafel discussiëren over een actueel onderwerp. ‘Werkdruk’, dit keer. Volgend jaar willen we dat vaker gaan doen.

Tip Bron
Is jouw naam of jouw project al een keer gevallen in onze artikelen? Of nog niet? Grijp dan in 2018 je kans. Want: we’ll be back! Tips voor goede verhalen blijven welkom. Stuur een mail naar bron@fontys.nl. Je kunt ons ook volgen op Facebook, Twitter en Instagram. En elke vrijdag sturen we een nieuwsbrief naar abonnees met daarin al het nieuws van de afgelopen week.

Fijne vakantie
Maar eerst vieren wij een paar weken vakantie, net als de meesten van onze lezers. De redactie van Bron wenst alle studenten, docenten, medewerkers en mensen die bij Fontys zijn betrokken heel fijne feestdagen. Wij zijn er weer op 8 januari, met een dagelijkse portie prikkelend nieuws.

De redactie

Hieronder, als afsluiter, een filmpje dat Bron maakte met internationale studenten in verband met de Week van de Internationale Student.