Welke Fontys-instituten en mediatheken gaan maandag open?

Het hoger onderwijs gaat komende maandag weer open. Bron deed een belronde langs de Fontys-instituten om te vragen of studenten vanaf die dag weer op hun school en in de mediatheken terechtkunnen.

Het kabinet maakte afgelopen dinsdag in de persconferentie bekend dat hogescholen en universiteiten vanaf 26 april weer beperkt open mogen. En daar gaan de meeste Fontys-instituten gebruik van maken.

Waaronder Fontys International Buisiness School (FIBS) in Venlo. “We zijn blij dat we weer open mogen. Studenten krijgen maandag een coronaproof welkom”, vertelt Anke Franssen, operationeel teamleider bij FIBS.

Ook Fontys Academy for Creative De coronamaatregelen blijven van kracht, zoals de looprichtingen.Industries (ACI) opent de deuren. “De roosters voor de studenten liggen al klaar”, zegt Sharona Laurijssen,  communicatiemedwerker bij ACI. Hetzelfde geldt voor HRM en Psychologie. “Ze zijn al gepubliceerd in Xedule”, zegt Suzanne van Bilsen.

Praktijkvakken
Net als bij veel andere opleidingen met veel praktijkvakken verandert er voor Fontys Hogeschool voor Mens en Gezondheid in eerste instantie niet meteen heel veel. Want praktijkonderwijs was al die tijd al mogelijk.

Volgens communicatiemedewerker Maria Verbaal is het nu nog niet duidelijk hoe zit met de andere colleges van deze opleiding. Overigens zou de extra open dag volgens de regels bovenop het praktijkonderwijs komen.

Deeltijders na meivakantie
Toch starten niet alle opleidingen in de week van 26 april. Deeltijdstudenten van de Pedagogische Technische Hogeschool en de opleiding Technische Bedrijfskunde moeten nog even geduld hebben.

“Die studenten starten pas na de meivakantie”, zegt adviseur Petra Biesheuvel. Deze studenten komen sowieso al beperkt naar de campus.

Mediatheken beperkt open
Dat het hoger onderwijs verder open mag, is ook voor de mediatheken van Fontys goed nieuws. Die zijn nu nog bijna aMediatheek in R3.llemaal gesloten. Een van de uitzonderingen is de opleiding journalistiek. Daar is de mediatheek al die tijd opengebleven voor het uitlenen en inleveren van AV-apparatuur, wel met gewijzigde openingstijden. Vanaf maandag gaat de mediatheek weer open op reguliere openingstijden.

De mediatheek van de campus Stappegoor in Tilburg gaat pas op 10 mei weer open. Ook dan nog met beperkte openingstijden: van 10.00 tot 14.00 uur.

De mediatheek van gebouw R3 op campus Rachelsmolen in Eindhoven opent op 26 april wel weer de deuren. “Dan is het ook weer mogelijk voor studenten om hier op anderhalve meter afstand van elkaar te studeren aan een tafel waar een groen vinkje is weggelegd” vertelt Wilma Kerkhof, medewerkster van de mediatheek in gebouw R3.

De mediatheek van de Fontys-opleidingen in Sittard gaat eveneens weer open vanaf 26 april. Dat zal volgens de reguliere openingstijden zijn. Voor de openingstijden van de andere mediatheken kun je de website van de Fontys-mediatheken raadplegen. [Sanne van der List]