juni

Weinig klandizie, foodtrucks alweer weg van campussen

De foodtrucks die sinds de meivakantie op de campussen Rachelsmolen in Eindhoven en Stappegoor in Tilburg stonden, zijn daar met onmiddellijke ingang mee gestopt. De uitbaters hadden te weinig klandizie.

In afwachting van nieuwe cateraars, die de Fontys-gebouwen na de zomervakantie weer van voedsel en drank kunnen voorzien, brachten foodtrucks op de twee campussen tijdelijk uitkomst. De verwachting was dat er door de coronaversoepelingen na de meivakantie weer voldoende studenten en medewerkers zouden zijn, en daarmee klanten.

Maar de uitbaters van de foodtrucks hebben eind vorige week aangegeven dat ze onvoldoende omzet draaien om te blijven komen. Gevraagd naar een verklaring, geeft woordvoerder Mascha Arts van Fontys aan dat de meeste studenten nog steeds maar één dag per week naar de campus mogen komen: "Soms komen ze dan ook maar een dagdeel, omdat ze 's ochtends colleges online beginnen." Medewerkers van Fontys is gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken.

Schoonmaakcontract
De aanbesteding van de catering bij Fontys gaat binnenkort plaatsvinden. De instelling heeft voor reinigingswerkzaamheden inmiddels al wel een contract voor minimaal zes jaar afgesloten met het bedrijf GOM
. Dat gaat bij Fontys vanaf 1 juli de schoonmaak verzorgen en vanaf 1 januari de glas- en gevelreiniging.

De schoonmaak wordt deze maand in Eindhoven en Den Bosch nog gedaan door ICS en in Tilburg, Venlo en Sittard door Hectas. Nieuw in de overeenkomst met GOM is dat er in de grote Fontys-gebouwen een extra schoonmaakmedewerker beschikbaar is tijdens piekmomenten, voor ad hoc-werkzaamheden en kleine calamiteiten.

In deze branche is het gebruikelijk dat de nieuwe partij de medewerkers, als zij dat zelf ook willen, van de huidige schoonmaakbedrijven overneemt. [Tim Durlinger]