maart

Wegwijs in het woud van sportapps

Sporthogeschool ontwikkelt 'beslis-tool'

Een kwart van de mensen die regelmatig sporten, gebruikt daarbij een app. Zeker hardlopers koesteren hun Evy, Runkeeper, Strava of een van de andere 200.000 sport- en gezondheidsapps. Maar hebben ze wel de meest geschikte? Fontys Sporthogeschool heeft een manier ontwikkeld om dat te checken. En nee, het is géén app.

Op www.allesoversport.nl staat een beslis-tool. Een minder fraai woord voor een resultaat waar Fontys-sportlector Steven Vos en zijn team trots op zijn: de tool vormt de voorlopige afsluiting van het project ‘Voor iedereen een app?!’. Vanmiddag werden onderzoeksproces en -uitkomsten gepresenteerd bij de Sporthogeschool in Eindhoven.

Als je de tool gebruikt, kom je erachter wat de meest geschikte (gratis) app is voor jouw manier van sporten. Het is dus geen ranglijst van apps op basis van kwaliteit. Mark Janssen, docent-onderzoeker bij Fontys: “De ene app heeft veel algemene informatie, de andere is gericht op het in kaart brengen van je prestaties, die zit vol statistieken. En een derde is er voor mensen die het leuk vinden om hun resultaten voortdurend te delen met andere sporters.”

Blessureleed
Een goede keuze is belangrijk, menen de sportprofessionals, al is het maar om blessureleed te voorkomen bij mensen die zich laten opjagen door een app. Maar sporters zien door de bomen het bos niet meer en downloaden gewoon de nummer 1 op het lijstje, of de app die de buurman ook heeft. Of die met de prettigste stem, zei Vos, verwijzend naar Hardlopen met Evy. Deze app geeft de loper complimentjes in het Vlaams als het goed gaat: ‘Ik ben fier op u’.

De tool is ondergebracht op allesoversport.nl, een landelijk platform waar zoveel mogelijk kennis over sport en bewegen is vergaard. Het beslisinstrument is zelf ook in beweging, vertelde Kevin Hoes, ontwikkelaar digitale oplossingen bij Sporthogeschool. Doordat gebruikers feedback geven, kan het steeds worden aangepast. Ook verschijnen er nog steeds nieuwe apps die een plekje verdienen op de site. “We hebben inmiddels de zesde versie staan.”

Consortium
Het project vindt zijn wortels op de Sporthogeschool zelf, waar enkele jaren geleden de vraag opkwam welke impact de hausse aan sportapps kan hebben op het werk van de toekomstige coaches, trainers en andere sportprofessionals die deze hogeschool aflevert. Zijn het hulpmiddelen of zitten ze in de weg, maken ze misschien zelfs de hele beroepsgroep overbodig?
Besloten werd om een breed consortium op te richten dat alle ins en outs van het fenomeen kan onderzoeken. Van de Atletiekunie tot het Kenniscentrum Sport: twintig betrokken organisaties en bedrijven zijn vertegenwoordigd. Van Fontys is behalve de Sporthogeschool ook de Economische Hogeschool betrokken.

Het resultaat, de beslistool, geeft ook trainers, leefstijlcoaches, fysiotherapeuten en andere professionals meer inzicht. In het project is gebleken dat zij tot nu toe zelf niet zo warm lopen voor de verschillende apps, vertelde docent-onderzoeker Joan Dallinga van de Universiteit van Amsterdam. Om allerlei redenen: ze vinden dat er te veel zijn, ze vinden ze te algemeen of ze zijn bang dat hun telefoon overbelast raakt. Eén aspect werd veel genoemd: ze missen een app waarbinnen ze ook contact kunnen hebben met hun sporters. “Ze willen eigenlijk een what’s app binnen hun app”, vatte Dallinga samen. Misschien een idee voor toch nog een nieuwe app? [Debbie Langelaan]