november

Opnieuw geen bindend studieadvies voor eerstejaars

Net als vorig studiejaar geldt ook dit jaar het bindend studieadvies (bsa) voor eerstejaars in het hbo niet. Minister Ingrid van Engelshoven laat dit vandaag weten. Zij wil voorkomen dat studenten studievertraging oplopen door de coronacrisis, onder meer doordat studenten niet altijd stage kunnen lopen.

Eerstejaars krijgen de mogelijkheid om de studiepunten die zij dit jaar niet kunnen halen, in het tweede studiejaar te bemachtigen. Dat gold ook zo voor de eerstejaars van studiejaar 2019/2020.

De minister wijst de instellingen er wel op dat het belangrijk blijft ‘studenten zo goed mogelijk te begeleiden en adviseren wanneer de studie toch niet passend blijkt’. Het bsa heeft namelijk ook als doel samen met de student te bepalen of een studie goed bij de student past en studiesucces op langere termijn haalbaar is.

Universiteiten
Voor universiteiten blijft het bsa dit studiejaar gelden, omdat volgens Van Engelshoven universiteiten het onderwijs bijna volledig kunnen aanbieden en er weinig studievertraging is.

Fontys besloot eerder al dat studenten die in februari van dit jaar aan hun opleiding zijn begonnen, in januari 2021 geen bindend studieadvies krijgen. [Petra Merkx]