Eindhoven, Tilburg, Venlo,
augustus

Week lang feesten met je nieuwe studiegenoten

Introductieweek Purple begint vandaag

De introductieweek voor eerstejaars van Fontys - Purple - begint vandaag. In de verschillende Fontys-steden maken de studenten kennis met elkaar, hun opleiding én de stad. Wat zijn volgens Bram Reiniers, projectleider van Purple in Eindhoven en Tilburg, de highlights dit jaar?

Eerst even het programma: maandag en dinsdag hebben de studenten vooral activiteiten met de eigen opleiding. Op woensdag zijn de ‘stadsdagen’, waarbij studenten de stad waar ze gaan studeren gaan ontdekken. Donderdag wordt de Purple-week in Eindhoven afgesloten met een groot Purple Festival, voor álle Fontys-studenten. Studenten slapen deze week in Eindhoven in ‘de herberg’, in het Klokgebouw op Strijp-S en in Tilburg op de camping. Venlo heeft een eigen programma met een afsluitend feest in de stad.

De introductieweek, dat is toch vooral bier drinken en feesten?
“Feesten is natuurlijk belangrijk, maar het is ook echt de bedoeling om bijvoorbeeld de stad te leren kennen. Studenten gaan door de stad heen met vragen, waarmee ze een prijs kunnen winnen. In het Student Hotel in Eindhoven is een Engelstalig programma, onder meer met de workshop Happiness.”

Hoeveel studenten doen er dit jaar mee?
“In Tilburg ongeveer 2.500 en in Eindhoven 5.000. Op het Purple Festival verwachten we ruim 8.200 eerstejaars. Dat is inclusief de studenten van de Fontys-steden Sittard, Utrecht, Veghel en Den Bosch. Dat zijn er 310. Samen met ouderejaars, Fontys-medewerkers en allerlei mensen eromheen zijn er straks 9.000 mensen op het festival.”

Waar slapen de studenten in Tilburg dit jaar, nu er geen Fontys-camping is (het lukte dit jaar niet om samen met de gemeente een geschikte plek te vinden)?
“Studenten van met name de Academy of Creative Industries (ACI) zitten op de stadscamping in Tilburg. De lerarenopleiding heeft een accommodatie in Goirle gevonden. Maar jammer is het wel. De camping, het idee van een hele week samen zijn, gaat nu toch een beetje verloren. Op de Fontys-camping zaten in vorige jaren 2500 studenten bij elkaar. Op de camping en in Goirle zijn dat er nu ongeveer 1000.”

Wat zijn de grote namen op het Purple Festival?
“Tony Junior is de headliner en we hebben onder meer La Fuente, die al eerder op Purple stond en bijvoorbeeld Ruthless. Bijzonder is ook dat we op het dak van containers de Talent Stage maken. Voor de optredens daar hebben we een oproep gedaan onder talentvolle Tony JuniorFontys-studenten. We kregen bijna honderd aanmeldingen. Op Festival Mundial hebben er daar al tien van gespeeld. De beste drie staan straks op de Talent Stage op Purple. Verder wordt dit ‘dak’ echt een plek voor liefhebbers van urban. Café XXL is voor de echte feestmuziek.”

Zijn er nog meer opvallende zaken?
“Ja, heel apart is dat er dit jaar een reuzenrad letterlijk dóór de mainstage van het Purple Festival gaat draaien. Dus echt door het podium heen. Dit jaar hebben we op de Stadsdag in Tilburg ook een mooi optreden van een singer-songwriter in De Smederij in de Spoorzone. Het is een oud-student van de Hogeschool van de Kunsten. Daarmee doet nu ook de Spoorzone mee aan Purple.”

Jonge mensen, feest, drank, …, best een verantwoordelijkheid voor Fontys. Wat zijn de voorzorgsmaatregelen?
“We hebben hierover afgelopen maanden elke week overleg gehad met de mensen van Huisvesting & Facilitaire zaken van Fontys. De mama’s en papa’s van ACI (ouderejaars die de groepjes eerstejaars de hele week bijstaan, red.) hebben een tweedaagse training gehad. Ook van elke introcommissie moest één persoon een verkorte BHV-training volgen. En we hebben ons calamiteitenplan aangescherpt. Op het terrein zijn naast beveiligers ook meerdere EHBO-posten aanwezig.” [Petra Merkx]

Hieronder een filmpje dat Bron maakte van Purple Festival 2017.