februari

Wederom uitstel bsa voor eerstejaars

Net als de afgelopen twee jaar hoeven eerstejaarsstudenten van Fontys ook dit studiejaar niet aan het bindend studieadvies (bsa) te voldoen. Zij krijgen een jaar langer de tijd om de verplichte studiepunten te halen.

De algemene vergadering van de Vereniging Hogescholen heeft dat afgelopen vrijdag besloten. Het besluit geldt voor het hele hbo. De reden is dat ook dit collegejaar corona weer drempels en hindernissen heeft opgeworpen.

Dat rechtvaardigt een versoepeling volgens VH-voorzitter Maurice Limmen: “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht.”

Verschilt per hogeschool
Volgens Rosemarie Moonen van de Dienst Marketing en Communicatie van Fontys, is het bsa-verhaal voor elke student anders. “Elk instituut binnen Fontys kent hierin zijn eigen regels. Zo moet bijvoorbeeld een student Engineering 45 punten halen, maar geldt voor een student BEnT (Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek) 60 punten.”

“Daarnaast zijn er ook Fontys-instituten waarbij de opleidingen eigenlijk niet met studiepunten werken maar simpelweg iemand niet naar het volgende jaar laten doorstromen als die student niet voldoende heeft gepresteerd.”

Moonen is blij met de versoepeling, die overigens voor het tweede jaar op rij wordt doorgevoerd. “De redenen waarom studenten het moeilijk hebben gevonden in weer een corona-jaar kunnen heel erg verschillen. Het mooie van dit uitstel is dat je de stress om het halen van die studiepunten weghaalt. En zonder die stress presteren studenten misschien juist beter.”

Herinschrijven
Voor een kleine groep studenten kan het betekenen dat ze zich juist per 1 februari hadden uitgeschreven omdat ze meenden de bsa-norm niet meer te kunnen halen voor het einde van hun eerste jaar.

Moonen: “Dat zal niet om veel studenten gaan. Maar voor wie dit inderdaad geldt, is het advies om even contact op te nemen met je eigen hogeschool. Herinschrijving is in principe dan gewoon weer mogelijk.” [Jan Ligthart]